Pasar al contenido principal
Autories
Nom
Cognoms
bosc Toscana
Foto: Santuari de la Verna. Josep Gordi
Galeria d'imatges

El Parc Nacional dels boscos del Casentino, que comprèn 38.000 hectàrees entre la Toscana i l’Emilia Romagna, presenta una peculiar proposta de senderisme dirigida als caminants més atents, disposats a deixar-se endur per les sensacions i que porta per títol: “Il sentiero delle Foreste Sacre.” Es tracta d’un recorregut dividit en set etapes que passa pels boscos del parc, resseguint les carenes i els vessants obacs de les muntanyes dels Apenins centrals, tot creuant eremitoris, monestirs i santuaris. Per tant, és una oferta dirigida a persones que vulguin viure i sentir els vincles entre la natura i l’espiritualitat ja que el sender transcorre per fagedes, avetoses i, a la vegada, et convida a seguir les passes que van fer sants com Sant Romulad de Ravenna, Sant Francesc d’Assís i monjos benedictins, camaldulencs o franciscans. Aquestes dues darreres ordes encara són presents al territori.

Aquest text té la voluntat de centrar-se només en dos espais on la unió entre la natura i l’espiritualitat és més intensa. Es tracta de l’Eremitori i Monestir de Camaldoli i del santuari franciscà de La Verna.

A Camaldoli, Sant Romuald, a partir de la donació que el bisbe d’Arezzo va fer-li d’un terreny solitari al cor dels Apenins, va crear al segle XI l’orde de la Camaldula, -que segueix la regla de Sant Benet- amb la particularitat que primer va crear-se l’eremitori i més tard el monestir. Actualment hi ha monjos en tots dos espais. Aquesta comunitat atorgava al bosc un notable paper espiritual ja que sant Romuald va tenir un revelador i decisiu somni recolzat en un avet. Des de bon principi l’espai monacal es va dividir en dues zones, la monacal i l’eremítica. 

L’eremítica es va convertir en un desert verd per a l’experiència mística i, des del punt de vista forestal, en una reserva forestal integral ja que l’accés estava limitat a l’eremitori. No se’n feia cap tipus d’aprofitament, tret de recollir la llenya dels arbustos i branques seques per escalfar-se i cuinar. D’altra part, l’avet es va convertir pel seu desenvolupament piramidal, vertical i el caràcter perennifoli de les fulles, en l’arbre de l’eremita i en un referent d’elevació espiritual. 

Cal assenyalar que la zona eremítica estava delimitada per una corona d’avets i creus per tal de prohibir-ne l’accés i garantir el silenci i la soledat. Per aquest simbolisme i per l’elevat valor econòmic dels troncs, els monjos van afavorir l’avet, en detriment del faig , al llarg dels segles. Avui dia l’eremitori segueix funcionant com a tal i darrere les cases dels monjos apareixen els avets amb els seus troncs grisencs i la seva capçada cònica i verda. A la resta de l’espai forestal del monestir sí que s’hi podien dur a terme aprofitaments. 

Recordem que un dels principis de les comunitats benedictines o cistercenques era l’autosuficiència. Per tant, assegurar la persistència de la massa forestal era clau pel cenobi, així podien assegurar-se el forniment de fusta i llenya anual ja fos per al seu ús o per a la venda. A les primeres constitucions de l’orde camaldulenc, del segle XIII, ja apareix el concepte de custodiar i gestionar el bosc.

El santuari franciscà de la Verna situat a 1283 metres d’altitud, en el mont Penna, deu la seva fundació a una donació que el senyor feudal Orlando Cattani va fer a Sant Francesc a principis del segle XIII. Entre les grutes, els faigs i els avets monumentals de la porció de muntanya que van rebre els franciscans, el sant va trobar espais de pregària i recolliment. 

El 1224 Sant Francesc, ja en els darrers anys de la seva vida, demanà a Déu, des d’una de les balmes de La Verna, rebre els estigmes, és a dir, els senyals que va deixar sobre el cos la crucificació de Jesús per tal de sentir-se més unit a Jesucrist. Sant Bonventura ho explica en la biografia del sant anomenada, Llegenda Major: ”De cop van començar a obrir-se a les seves mans i als seus peus els senyals que van deixar els claus... i, al costat del cos, el senyal que va deixar la llança.”

Per tant, caminar pel santuari de la Verna i endinsar-se pels camins que davallen vers les grutes i balmes que formen grans blocs de pedra d’aquesta muntanya, ens permet reviure un dels moments més místics i simbòlics de la vida del sant com fou el de la rebuda dels estigmes de la passió de Crist.
En el camí vers el santuari i just abans d’entrar-hi, neixen diversos camins que ens permeten passejar per la fageda monumental del mont Penna. Entremig dels faigs -de grans dimensions- també apareixen avets monumentals. 

El més espectacular, mesurat pels tècnics del parc, fa 52,13 metres d’alçada i està considerat l’arbre autòcton més alt d’Itàlia. Està dedicat al beat Carlo Acutis. Cal assenyalar que per als franciscans, el bosc era un espai de pregària i silenci i la seva gestió no forma part dels objectius de l’orde. El resultat és que quan aquest bosc passà a integrar-se al patrimoni forestal de l’estat italià, presentava un notable estat de conservació, fet que va afavorir la seva declaració com a reserva forestal, tant pels seus valors naturals com espirituals.

Per tot plegat, visitar tant el camí dels boscos sagrats com aturar-se a Camaldoli o La Verna ens permet viure plenament la unió entre naturalesa i espiritualitat que aquests santuaris naturals atresoren dins seu des de fa segles.

Temàtica
Territori

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.