Divendres passat, 28 de juny, el Departament d’Educació publicava una nota de premsa que recollia algunes dades estadístiques un cop finalitzat el procés ordinari de preinscripció i publicades les assignacions dels ensenyaments obligatoris del curs 2024/2025. Destaquen importants elements. El primer és que augmenten les sol·licituds que opten per a l’escola d’iniciativa social, tant a I3 com a 1r d’ESO, mentre que disminueixen les del sector públic.
Així, per a I3 les primeres opcions per a un centre públic han estat 1.077 menys que el curs anterior, mentre que per a l’escola d’iniciativa social han augmentat en 1.041. Per a 1r d’ESO, 937 sol·licituds menys per a instituts públics i, per contra, 294 més per a escoles concertades, considerant que les preinscripcions a l’ESO al sector concertat sempre és inferior a la dels centres púbics, per la continuïtat de l’alumnat procedent de l’educació primària. En definitiva, les assignacions han seguit una tendència similar ja apuntada el curs passat d’increment en el nostre sector i de disminució als centres públics.
Altre element destacable és el relacionat amb l’escolarització de l’alumnat amb necessitats educatives de suport específic per motiu de vulnerabilitat econòmica (NEE B). L’oferta a I3 ha estat de 13.388 places, 58 menys que el curs passat. A primer d’ESO s’han ofert 16.418 places, 1.070 més que el curs passat. Les sol·licituds registrades de famílies han estat, a I3, 11.163 (455 més que l’any anterior) i 15.791 a primer d’ESO (1.396 més), mentre que se n’han assignat en primera petició 10.020 a I3 (522 més) i 13.552 a primer d’ESO (1.297 més). Segons aquestes dades, entre les reserves d’aquest alumnat i les peticions fetes per les famílies per a cobrir-les, hi ha un excedent de 2.225 places a I3 i de 627 a ESO, en total, 2.852 places de reserva que a hores d’ara resten vacants.
La creu de la informació ve donada per les previsions i les realitats de la programació escolar. L’oferta inicial es va anunciar amb un descens d’alumnat de 1.800 infants a I3 i de 1.100 a primer d’ESO respecte del curs passat. No obstant això, la reducció de ràtios aplicada pel Departament d’Educació ha evitat el tancament de 110 grups arreu de Catalunya, tenint en compte la davallada demogràfica. Segons afirma el Departament, en tres anys s’ha evitat tancar 360 grups del Servei d’Educació de Catalunya gràcies a la política de disminució de ràtios. La repercussió en les unitats finalment en funcionament (i en el nostre cas, de les concertades), és que a I3, l’oferta final ha estat de 2.108 grups a les escoles públiques, 18 més que a l’oferta inicial, i 898 a les concertades, 36 menys. A primer d’ESO, s’han ofert 2.898 grups: 1.951 als instituts públics (un més que a l’oferta inicial) i 947 a les escoles concertades (la mateixa oferta).
Aquesta informació s’ha de llegir en paral·lel a la que el mateix divendres generava la petició feta per la CCAPAC al Departament d’Educació per a que modifiqui la reserva de places NESE no ocupades per tal que les famílies que estan en llista d’espera puguin accedir-hi ara a les escoles que han demanat i no hagin d’esperar al mes de setembre. Unes xifres entorn a les 2.900 places no ocupades per l’alumnat NESE B, de forma simultània a l’existència de centenars de famílies en llista d’espera per tal de que els seus fills i filles puguin ocupar alguna d’aquestes places.
D’aquesta situació també en tenen constància les titularitats i direccions de les escoles, que observen amb inquietud com les places no són disposades per l’alumnat amb perfil NESE B però no poden destinar-se a alumnes que han sol·licitat l’escola i se’ls impossibilita materialitzar la matrícula al centre escollit per aquesta situació de bloqueig de la reserva.
La nostra felicitació per com, malgrat un entorn no del tot propici, l’escola d’iniciativa social manté aquesta línia d’alça iniciada el curs passat. Un reflex de la solidesa dels projectes educatius, l’estabilitat d’unes plantilles ben orientades en la seva actuació per les titularitats i direccions, l’acompanyament permanent en el procés educatiu de l’alumnat, que es tradueixen en uns resultats d’èxit i millora continuada. Però a l’hora no ens cansem d’insistir en la necessitat que tenim de rebre les dotacions materials, econòmiques i de personal que en justícia ens corresponen. L’Administració ha de complir amb els seus compromisos tal i com, de manera evident i notòria, les escoles d’iniciativa social estan complint amb els seus i que la societat sap valorar.