Pasar al contenido principal
Autories
orgue poblet
Fotografia: Monestir de Poblet.

L’organista Louis-Noël Bestion de Camboulas protagonitzarà aquest dissabte 26 d'octubre el segon concert del X Festival Internacional d’Orgue de Poblet, amb un repertori dedicat a la música de Johann Sebastian Bach i el seu immens entorn familiar. En les notes al programa de la vetllada, l’intèrpret destaca que, en l’època del compositor, “la música era un afer familiar, els músics joves eren formats per la seva família propera o amics, i aquest és el cas de J. S. Bach, que, en quedar orfe encara jove, va ser acollit i format pel seu germà gran Johann Christoph”.

Partint d’aquesta premissa, Bestion de Camboulas proposa un recorregut per les influència que mestres com Böhm i Buxtehude exerceixen sobre la nissaga, aportant llum sobre els trets que comparteixen, però també sobre les diferències creatives que neixen entre ells, ja que, com diu l’organista, “tot i conservar la influència del seu pare, els fills Bach van aportar noves influències i un nou estil galant típic de finals del segle XVIII”. El geni de Johann Sebastian, però, ens reserva una sorpresa: en el seu Ricercar a 3 de l’Ofrena Musical és capaç de fer conviure sense problemes l’antic i sever contrapunt amb l’estil galant.

Bestion de Camboulas va estudiar orgue, clavicèmbal, música de cambra i direcció d'orquestra als Conservatoris de Lió i París. Entre els seus professors figuren Louis Robilliard, Jan-Willem Jansen, Michel Bourcier, Nicolas Brochot, François Espinasse, Yves Rechsteiner, Olivier Baumont i Blandine Rannou. És guanyador de diversos concursos internacionals: "Grand-Prix d’Orgue Jean-Louis Florentz Académie des Beaux-Arts", primer premi atorgat per unanimitat al "Concurs Gottfried Silbermann" de Freiberg (Alemanya). L'any 2013 va obtenir el primer premi al prestigiós concurs "Xavier Darasse" de Tolosa de Llenguadoc, i així es va convertir en "ECHO Organist of the Year".

Un orgue únic en un entorn únic

L’orgue Metzler de Poblet està especialment pensat per interpretar-hi la música que es va crear durant el Barroc a Alemanya i a França, però les seves possibilitats van molt més enllà. Es tracta d’un versàtil instrument interregional, concebut com una síntesi equilibrada dels més importants elements dels orgues barrocs europeus, i que a més pot acollir sense problemes repertoris del Romanticisme i fins i tot contemporanis. 

El seu so, per tant, és únic i especial a la Península, com també ho és l’entorn en què es troba: un monestir cistercenc del segle XII, declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO l’any 1991 i que encara està plenament actiu gràcies a la comunitat monàstica que hi habita. L’assistència als concerts del Festival Internacional d’Orgue, per tant, es pot completar amb una atractiva oferta cultural fent la visita al conjunt monumental; i també aprofitant l’oferta gastronòmica i l’allotjament que s’ofereix en el recinte.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.