Pasar al contenido principal
Juan de la Rubia
Data de l'esdeveniment
Nom del lloc
Basílica de Santa Maria
Adreça (carrer i número)
Plaça de Santa Maria, 11
Municipi
Mataró
Preu
6.00
Nom de l'entitat organitzadora
Setmana de Música Antiga de Mataró
Diòcesi on es realitza l'esdeveniment
Temàtica

Abans i després de Bach, amb Juan de la Rubia, a Mataró

L'organista Juan de la Rubia ens farà fer un viatge musical que travessa èpoques i estils, tot gràcies a l'expressivitat de l'orgue Gaietà Estadella, restaurat per Gabriel Blancafort, una joia de l'orgueneria catalana

Entrades

El programa titulat Abans i després de Bach és un testimoniatge a la riquesa musical que ens ha precedit i ens acompanya avui. Sense la música de Georg Böhm, segurament Bach no hauria estat el compositor que avui coneixem; és per això que aquest programa li cedeix un espai molt important, on podrem escoltar el seu Preludi, fuga i postludi en sol menor, que ens convida a explorar una paleta de sons i textures sorprenentment atemporal.

Alternant amb la música barroca de Böhm i Bach, aquesta jornada també celebra la creativitat de la improvisació. Amb els Interludis improvisats de l'intèrpret d'aquesta nit, Juan de la Rubia ens obsequia amb moments de pura inspiració, on el passat i el present dialoguen en harmonia.

Les composicions de Johann Sebastian Bach, indiscutiblement un dels grans mestres de la música, són punts culminants d'avantguarda i virtuosisme de la seva època. La Fantasia i fuga en sol menor, BWV 542 és un testimoni de la seva genialitat, mentre que la Ciaconna de la partita per a violí BWV 1004, adaptada en transcripció per a orgue, ens recorda la seva capacitat d'arribar a la subtilesa de la música a través d'una estructura harmònica que es repeteix, però mai ho fa igual.

Böhm retorna amb la seva Partita «Wer nur den lieben Gott lässt Walten», oferint-nos una experiència espiritual i meditativa amb diferents variacions sobre un mateix coral, en aquest cas un coral dels més coneguts. És una obra que ressona amb un profund sentit de confiança en la divina providència.

El concert conclou amb la Improvisació final, de Juan de la Rubia. Aquesta peça, creada al moment, vol ser un testimoni de la seva habilitat per connectar amb les arrels de Bach i transcendir-les amb la seva pròpia expressió artística.

En resum, el nexe d'unió entre el que és antic i modern és sens dubte la improvisació, la forma de creació musical més espontània, una experiència que ens recorda que la música pot enllaçar generacions i esdeveniments històrics, i que l'orgue és l'instrument perfecte per a aquesta connexió intemporal. Que la música ompli aquest recinte sagrat i us ofereixi moments de pura transcendència.

Juan de la Rubia, orgue

PROGRAMA

Preludi, fuga i postludi en sol menor, de G. Böhm (1661-1733):

Interludi improvisat I, de J. de la Rubia (1982)

Fantasia i fuga en sol menor, BWV 542, de J. S. Bach (1685-1750)

Interludi improvisat II, J. de la Rubia

Ciaconna, de la partita per a violí BWV 1004, de J. S. Bach

Interludi improvisat III, de J. de la Rubia

Partita “Wer nur den lieben Gott lässt Walten”, de G. Böhm

Improvisació final, de J. de la Rubia