Pasar al contenido principal

El dimecres 13 juliol -sant Enric- llegírem a la Missa unes lectures breus i esplèndides. En primer lloc, l’esbarzer incandescent. Moisès veu com la flama de foc no consumeix la bardissa. S’atansa a veure què passa i la veu de Déu el crida: “Moisès, Moisès”. Ell respon: “Aquí em tens”. Moisès es fa present davant Déu que el visita i el crida pel seu nom.

Déu no es detura a comentar que la seva manifestació és per a la vida i no per a la mort; ni s’entreté a ponderar el fet que té aquesta manifestació singular en la vida de Moisès. No. Déu passa immediatament a donar-li una missió: “He sentit el gemec del teu poble. Aniràs a veure el Faraó…”. Moisès que, fa un moment havia dit amb goig “aquí em tens”, ara diu en fort contrast: “Qui sóc jo per anar a veure el Faraó?”. Moisès se sent petit, sense el do de la paraula i poc representatiu, fins que el Senyor li diu: “Jo seré amb tu”.
 
Quan Moisès dugui a terme la missió encarregada,  experimentarà la presència del Senyor. Déu està prop de Moisès; perquè està amb els israelites, camp de la seva missió.
 
Moltíssims anys després, Francesc d’Assís, escoltà la crida de Jesús: una crida afectuosa, en la que l’anomena pel seu nom; una crida a dur a terme una missió concreta: “Francesc, la meva casa s’enfonsa. Tu la refaràs”. Francesc portarà sempre en el cor la paraula que Jesús li digué. Però, simultàniament, dugué a terme la missió de refer l’església de sant Damiano. La síntesi és que Déu està en nosaltres perquè ens espera en la missió encomanada: en els altres, en els pobres inesperats.
 
Tot això té a veure amb el Nom de Déu: El Nom de Déu, “Jo sóc el qui sóc”, té -ben segur- el significat existencial de “Jo sóc amb vosaltres”: en qualsevol moment i circumstància, per difícil que sigui. “Jo sóc” s’identifica així amb “Jo hi sóc present: estic inclinat vers tu; estimant-te i guardant-te, et faig feliç”. No oblido el verb “ésser”: com que Déu “és”, es pot fer present com a benèvola companyia dels humans.
 
Però encara hi ha més. L’evangeli d’aquell dia és una de les peces sublims que es troba a Mateu i a Lluc: “Et dono gràcies Pare, Senyor del Cel i de la Terra, perquè has amagat aquestes coses als savis i entesos i les has revelades als senzills”. I una d’aquestes coses que els “savis” no entenen però sí els senzills és la frase, que ve a continuació: “El Pare ho ha posat tot a les meves mans”.
 
Aquesta frase explica per què la revelació de Déu va tan unida a la missió. Perquè la missió es troba en Déu: la gent que ha de rebre la bona notícia està en les mans de Déu, i el Pare els ha posat en les mans de Crist. I és per això que, quan ens girem a la gent a la que som enviats, trobem Déu que els manté en el seus braços, com el Bon Pastor que porta a coll les ovelles. 
 
Per això, en aquest regim de l’Encarnació en el que vivim, ens calen homes i dones girats envers la missió, els quals es troben amb Déu que s’inclina sobre tots. Donaré un exemple realista de “entre los pucheros anda Dios”: Déu hi és amb aquells que cerquen com es pot regular, amb una legislació correctora i eficaç, l’acció especulativa dels “mercats” que busquen de fer bons negocis encara que la seva envestida faci trontollar l’economia de països sencers.
 
Calen homes i dones, contemplatius en l’acció: promoure la pau, eradicar la fam del món, retallar  els nous brots de capitalisme salvatge. En aquestes accions es trobaran amb Déu que els dirà: “Jo seré amb tu, seré amb vosaltres”. És el Nom de Déu que s’inclina amb amor.
 

“Jo seré amb tu, seré amb vosaltres”

Tags

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.