Vés al contingut
Catalunya Religió

(Fundació “la Caixa”) 985 equips d’estudiants de tot l’Estat espanyol i Portugal van presentar a la convocatòria dels EduCaixa Challenge 2021 projectes i anàlisis basats en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i vinculats a la nova realitat ocasionada per la COVID-19, amb un enfocament comú i transversal: aportar valor a la societat empoderant-se com a agents per al canvi social.

EduCaixa Challenge, una de les iniciatives estrella d’EduCaixa, contribueix a una educació de qualitat a partir de reptes en què l’alumnat i el professorat desenvolupen aprenentatges significatius, milloren les seves competències i s’aproximen a contextos professionals reals.

Aquest programa parteix de la metodologia d’aprenentatge basat en projectes i d’un treball cooperatiu, i posa a disposició dels i les estudiants una àmplia varietat de recursos digitals per facilitar la reflexió que els permeti desenvolupar els seus projectes.

Hi ha quatre categories de Challenge a les quals s’han presentat els diferents treballs: Emprèn Challenge: projectes basats en els Objectius de Desenvolupament Sostenible que tinguin en compte la nova realitat postpandèmia; BigData Challenge: Dibuix i anàlisi de la corba de contagis de la COVID-19 sobre la base de dades obertes. Be Critical Challenge: anàlisi de l’impacte de la COVID-19 en l’àmbit de la publicitat, de l’entreteniment o de les tecnoaddiccions i Steam Challenge, investigació sobre l’alimentació saludable en el context de la COVID-19.

A partir de tots els projectes presentats, es van seleccionar 95 equips per participar en el Campus Virtual durant la primera setmana de maig. Així, 355 estudiantes i 78 professors, 131 dels quals de províncies catalanes, van viure una experiència virtual de tres dies amb xerrades inspiradores, tallers i activitats lúdiques programades per a cada Challenge, amb l’objectiu de generar experiències d’aprenentatge vivencial, treball en equip, i ajudar-los a evolucionar i a millorar les seves anàlisis i els seus projectes.

Els equips van millorar els projectes i van seguir entrenant les competències que requereix el món actual, com ara el treball en equip, la creativitat, el pensament crític i la comunicació, i van aprendre la rellevància especial que té el fet de dur-ho a terme de manera remota. Totes aquestes habilitats van ser claus per culminar els seus projectes i els seus aprenentatges, i optar així a guanyar els premis que cada any ofereix EduCaixa en el marc dels Challenge.

Tots aquests projectes són les primeres propostes innovadores fetes pels joves davant la nova realitat postpandèmia. Seguint aquesta línia, tots els equips participants han demostrat tenir una gran consciència social i mediambiental, ja que han alineat les seves iniciatives amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, han aconseguit que els seus projectes evolucionessin amb molta creativitat i han demostrat una ferma voluntat de millorar el món.

Abans de la pandèmia, els guanyadors optaven a viatges formatius a Silicon Valley, Boston o Nova York, segons el Challenge. L’any passat no van poder viatjar a causa del confinament, però aquesta vegada podran fer un viatge formatiu a Mallorca, en un espai segur i amb totes les mesures preventives necessàries. Es distribuiran per grups de trenta persones en tres expedicions diferents durant sis dies.

L’objectiu d’aquesta iniciativa és que els joves i professors puguin viure experiències i ecosistemes del territori, conviure entre equips i celebrar aprenentatges.

Temàtica
Institucions

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.