ANNA GUIMERÀ –CR ‘Taules de Presència’. Aquest és el nom que l’Escola Pia ha posat als espais de trobada que organitzen amb l’objectiu de treballar conjuntament per tal d’enfortir la comunitat escolàpia en cada un dels territoris. “La voluntat d’aquestes trobades és fer comunitat al territori on està situada l’escola”, diu el responsable de Grups i Comunitats de l’Escola Pia de Catalunya, Miquel Àngel Zarza.
Fa 10 anys l’Escola Pia de Sabadell i Nou Barris van adonar-se de la importància de fer comunitat amb la ciutat i el barri on estan situades. A partir d’aquí, van començar a formar-se les anomenades Taules de Presència.
“L’escola és més que l’àmbit educatiu, també hi ha de ser present l’àmbit social i de lleure”, concreta Miquel Àngel Zarza. Per això les taules de presència tenen aquesta “mirada polièdrica”, que mira les diferents cares que té el territori. I és que per l’Escola Pia un dels elements més importants en el món de l’educació és que els infants i joves aprenguin a contextualitzar allà on són. “Els nostres alumnes no només aprenen a dins l'escola, sinó el que s'aprèn a fora; i per tant cal col·laborar amb aquesta millora de l'entorn”.
Les taules de presència i el seu significat
Aquests espais reuneixen a tota mena de gent vinculada a l’Escola Pia: “Des de famílies, alumnes, professors; fins a exalumnes, moviments de lleure i entitats socials”. També estan involucrades fundacions, entitats, empreses del territori i barri i en alguns casos l’administració pública.
“Diferents perfils que s’ajunten amb una mirada que analitza què passa al nostre entorn, a la nostra ciutat”, aclareix Zarza. Les taules de presència es reuneixen un cop al trimestre i són reunions d’una hora i mitja on es debat sobre les necessitats de la ciutat i dels infants del centre.
Des de l’Escola Pia expliquen que aquests espais són processos llargs, ja que cal “trobar i conèixer la gent que sàpiga com és l’entorn”. Zarza relata aquest procés: “Primer de tot establim un grup que comença a debatre sobre les necessitats que té el territori on estan situats”. A partir d’aquí, el grup genera idees i propostes per ajudar a millorar l’entorn. “En aquest moment entren a formar part de la taula de presència aquelles entitats del territori que estan relacionades amb les propostes inicials o poden ajudar sobre el tema”, detalla el responsable de Grups i Comunitats de l’Escola Pia.
Actualment, hi ha 17 taules de presència en marxa: Olot, Pineta (Huesca), Balaguer, Sabadell, Terrassa, Igualada, Granollers, Caldes, Mataró, Calella, Sitges, Vilanova; i Barcelona Diputació, Balmes, Raval, Luzcasanova i Sarrià.
N’és un exemple el de l’Escola Pia de Balaguer, on demanaven espais per a joves. Gràcies a la implicació de l’escola i a la taula de presència, a Balaguer s’estan fent proves pilot d'un consell de joves per poder organitzar-se i buscar aquests espais que demanaven. Un altre exemple és Calella, on s’organitza una fira d’entitats perquè els joves poguessin conèixer i ajudar a les entitats del seu territori.
“És important poder ensenyar com s’avança en altres territoris”
El passat 27 de juny l’Escola Pia va organitzar la primera trobada de Taules de Presència. En aquesta jornada van compartir les experiències de diferents taules de presència amb la institució. “És important poder ensenyar com s’avança en altres territoris, perquè ajuda que els altres centres ho prenguin com a exemple”, explica Zarza.
Durant aquesta trobada també hi va haver un breu debat entre diferents alumnes actuals i el biòleg, teòleg i escolapi, Ramon maria Nogués. Aquest debat es va centrar en temes com l’empremta escolàpia que tenen com a persones i com a professionals o la dimensió humana de l’educació, entre d’altres.