Concert en línia en el marc de la 38a Setmana de Música Antiga que té lloc a Mataró del 8 al 29 de novembre
Per a Beethoven, el piano fou l’eina amb la qual es va obrir camí com a virtuós de l’instrument i com a compositor. Però, com era, com sonava aquest instrument a la seva època? En aquest concert comentat, podrem escoltar peces com la sonata “Clar de lluna” en una còpia de l’instrument en què varen ser compostes.
Josep Maria Roger, forte-piano
Nascut a Bigues i Riells (Barcelona), va fer els estudis musicals a l’Escola Municipal de Música de Granollers i al Conservatori del Liceu de Barcelona, on va coincidir amb el pianista Albert Attenelle. S’inicià aleshores professionalment com a pianista i arranjador musical de destacats artistes del camp de la música moderna. A partir de 1984 se centra en l’estudi i la interpretació de la música del classicisme amb instruments històrics
Ha estat professor –i director entre els anys 2010 i 2014– al Conservatori Municipal Josep Maria Ruera de Granollers, i ha col·laborat amb la Fundació “la Caixa” en la creació i realització de tallers musicals per a escolars.
Programa
Peça per a piano WoO 59 “Per a Elisa” (1810) en la menor, de Beethoven (1770-1827)
Sonata Hob.XVI/20 (1771) en do menor, de Joseph Haydn (1732-1809)
I. Moderato
II. Andante con moto
III. Finale. Allegro
Sonata Op.31 núm.2 “La tempesta” (1802) en re menor, de Beethoven
I. Largo – Allegro
II. Adagio
III. Allegretto
Sonata Op.27 núm.2 “Clar de lluna” (1801) en do # menor, de Beethoven
I. Adagio sostenuto
II. Allegretto
III. Presto agitato
Instrument construït per Paul McNulty (Amsterdam, 1994), còpia d’Anton Walter (Viena, 1795).
Organitza: Direcció de Cultura de l'Ajuntament de Mataró. Col·laboren: Museu Arxiu de Santa Maria, parròquia de Sant Josep i Te de Tertúlia
La XXXVIII Setmana de Música Antiga recorda a Anna Comas, impulsora del festival
Del 8 al 29 se celebrarà la XXXVIII edició de la Setmana de Música Antiga de Mataró, que per les recents mesures adoptades per la Generalitat de Catalunya s’haurà de fer de manera virtual. El festival, un dels més antics de música antiga de Catalunya, oferirà cinc concerts que es retransmetran a través de les xarxes de Cultura Mataró, el web culturamataro.cat i per Mataró Audiovisual.
(Ajuntament de Mataró) La present edició de la Setmana es dedica a la memòria d’Anna Maria Comas, regidora mataronina que va morir el passat 3 de juliol de 2020. Va ser ella des del seu càrrec de regidora de Cultura de l’Ajuntament de Mataró, l’any 1983, qui va donar l’empenta definitiva a una més que modesta Setmana de Música Antiga que havia sorgit el 1981, com a fruit de la il·lusió d’un petit grup de joves mataronins amb ganes de compatir amb la ciutat les noves maneres d’interpretar la música antiga amb criteris històrics i instruments reproducció dels originals. Després de dues edicions fundacionals fetes amb gran entusiasme, però sense recursos, la voluntat de donar una nova volada al cicle de l’Anna es va fer realitat en la seva tercera edició el 1984. Així s’ha mantingut amb el suport continuat del Departament de Cultura de l’Ajuntament de la ciutat fins al dia d’avui.
En l’apartat musical, enguany el fil conductor dels quatre concerts serà la “música sacra”. En la programació d’enguany el públic veurà diferents maneres de com els compositors dels segles XVII i XVIII van fer música sagrada per relligar terra i esperit, incidint directament en l’ànima.
La Setmana començarà diumenge 8 de novembre amb el recital “Beethoven al fortepiano”. Josep Maria Roger oferirà un concert comentat en el qual es podran escoltar peces -com la sonata “Clar de lluna”- en una còpia de l’instrument en què varen ser compostes.
La segona cita serà el 15 de novembre amb l’ “Stabat Master” de Luigi Boccherini, a càrrec d’un sextet en el qual destaca la soprano mataronina Anaïs Oliveras. Aquesta obra sacra és de caràcter intimista i espiritual, i recull l’especial sensibilitat musical de Boccherini.
El tercer recital també tindrà accent mataroní. El 21 de novembre el Cor Ciutat de Mataró, un quartet solista i un trio musical, dirigits per Jordi Lluch, retran un homenatge a Joan Cerols. Aquest monjo de l’Abadia de Montserrat, d’on va ser primer també escolà, ha estat un dels músics montserratins més reconeguts. Va compondre música religiosa polifònica emmarcada en els corrents del Barroc hispànic.
El grup resident de la Setmana, el Trio Barroc del Cafè seran els protagonistes del quart concert, Música “da chiesa” instrumental, el dia 22 de novembre. Joan Vives, Mireia Ruiz i Daniel Regincós convidaran a l’espectador a descobrir la música instrumental d’església del segle XVIII.
La Setmana es clourà el 29 de novembre amb El consort de violes de Lux Fundació presentant el recital “De batallas, xácaras, passacalles y otros tientos”, un gran assortiment de diferents obres del Renaixement i del Barroc ibèric.
Els concerts es podran veure en directe el mateix dia que s'havia previst inicialment a través del web culturamataro.cat, les xarxes socials de cultura i també a Mataró Audiovisual. Tots els concerts s'emetran a les 18 h, excepte el del Cor Ciutat de Mataró del dia 21 de novembre que es podrà veure a les 19 h.
Consulteu tota la informació i els possibles canvis que hi puguin haver al web culturamataro.cat.