El curs ja fa dies que ha arrencat i els infants ja s’han acostumat a les noves rutines escolars. Arriba el moment de complementar l’horari lectiu amb activitats educatives i esportives, que serviran perquè l’infant pugui anar coneixent-se i esbrinant quines aficions l’entusiasmaran de gran i, alhora, per trobar la necessària conciliació familiar. Però hi ha molts factors a tenir en compte (l’edat, els horaris, la motivació per una tipologia determinada d’activitats) i de vegades ens poden sorgir interrogants a l’hora de prendre la decisió de quines (i quantes) extraescolars són les idònies per al nostre fill/filla.
La Fundació Pere Tarrés, des de la seva expertesa com a entitat dedicada des de fa dècades a gestionar activitats de lleure fora de l’horari lectiu i que en concret coordina activitats extraescolars en diverses escoles catalanes, proposa algunes recomanacions i reflexions que poden ser útils per a les famílies. Com han de ser les activitats extraescolars ideals?
1. Han de prioritzar allò que li agrada a l’infant: Si una activitat el motiva i l’il·lusiona, és més probable que se senti compromès i apassionat i la vulgui continuar amb els anys. L’elecció és un bon moment per acompanyar-los en la presa de decisions que s’aniran prolongant al llarg de la seva vida. Els podem ajudar fent-los preguntes com “per què ho vols fer?” o reflexions en veu alta com “si sempre jugues a...” o “amb això veiem que tens molta habilitat...”
2. Han de ser diverses: És útil que l'infant tingui l'oportunitat de provar diferents tipus d'activitats (esportives, artístiques, científiques) per tal de descobrir el que realment li agrada. A l’escola es desenvolupen unes determinades habilitats en un entorn molt concret i les activitats extraescolars poden ajudar a descobrir altres capacitats que poden ser molt útils en la vida adulta.
3. Han de procurar una alternança entre el vessant més físic i la intel·lectual: Alternar activitats físiques amb altres activitats educatives pot ser molt beneficiós per al nen o nena. Les activitats físiques ajuden a canalitzar l'energia, milloren la salut física i fomenten habilitats socials, mentre que les artístiques, plàstiques o lingüístiques estimulen la ment i el pensament crític. Realitzar activitats que impliquen una major concentració o creació artística poden oferir moments de reflexió i relaxació després del desgast d'energia emprat en una activitat física.
4. Han de permetre la conciliació familiar i ajustar-se a la dinàmica familiar: Les activitats han d’adequar-se en part als horaris familiars, però si un infant té massa activitats i no queda temps per a la família o per a moments de relaxació, això pot acabar sent contraproduent.
5. Han de garantir temps de qualitat: És important equilibrar el temps dedicat a les activitats programades amb el destinat a la família i a moments de lleure lliure. Un calendari sobrecarregat d'activitats pot contribuir a l'estrès i a la frustració. És important que l'infant tingui suficient temps per relaxar-se i per jugar lliurement.
6. Han de realitzar-se en un entorn adequat i segur: Cal seleccionar bé les extraescolars perquè es realitzin en un entorn segur adequat a l’edat de cada infant i siguin dirigides per professionals de lleure qualificats.
7. Han d’ajudar a donar resposta a les necessitats emocionals de l’infant: Les activitats extraescolars, com la resta de programes d’educació en el lleure (l’espai migdia, els casals o colònies o els centres d’esplai), generen aprenentatges educatius, però també emocionals molt importants que, a més, en tenir lloc en un entorn lúdic i informal, s’adquireixen de manera més directa. Per això, un altre element a tenir en compte a l’hora de seleccionar l’extraescolar ideal serà que respongui a les necessitats emocionals del nen o nena: les activitats poden ajudar els infants a conèixer-se millor, a descobrir les seves fortaleses i limitacions, a adquirir valors i a desenvolupar la seva identitat. Hi ha algunes activitats que poden potenciar més habilitats socials concretes com treballar en equip, respectar als altres o gestionar èxits i fracassos.
En resum, la clau és trobar un equilibri entre les activitats que agraden al nen o nena i les necessitats familiars, un enfocament equilibrat que consideri els interessos de l'infant, la conciliació familiar, la diversitat d'activitats i un horari raonable. La quantitat idònia d'activitats extraescolars per a un infant pot variar molt en funció de diversos factors, com ara l'edat i l’etapa madurativa, els interessos i les necessitats familiars. No tinguem por, escoltem l’infant i busquem una alternativa si un dia ens diu que l’etapa d’una extraescolar ha acabat. Les activitats han de respondre al creixement personal i a la motivació de cada nen/nena i no s’han d’imposar.
Aquests consells han estat proposats per Aina Espona i Helena Gregorio, del departament d’Escola i lleure de la Fundació Pere Tarrés.