Vés al contingut
Autories
acn-pintures-taull-restauracio-00
Fotografia: ACN.
Galeria d'imatges

ACN Les parets de l'església de Santa Maria de Taüll tornen a lluir un fragment de pintura mural romànica de l'escena del 'Bany de Jesús'. "És un moment històric per la nostra Vall", ha destacat l'alcaldessa de la Vall de Boí, Sònia Bruguera, qui ha afegit que el retorn de la pintura enriqueix el patrimoni de la zona. Concretament, l'obra s'ha fixat sobre una columna de les arcades que separen la nau central de la lateral sud.

La pintura ha tornat al seu emplaçament original en el marc dels actes de commemoració dels 900 anys de la consagració de les esglésies de Taüll i després d'haver passat per un procés de conservació i restauració al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC). El comissari de l'Any Taüll, Eduard Riu, ha apuntat que el retorn de la pintura al temple "és un primer pas" de les tasques pendents en matèria de restauració tant a Santa Maria com a Sant Climent.

Uns treballs de restauració arquitectònica de l'església de Santa Maria efectuats en la dècada del 1960 van fer sortir a la llum el fragment. L'any 1971, amb les obres ja acabades, es va extreure la pintura mitjançant la tècnica strappo –arrencament de la superfície cromàtica– i es va transferir a tela. Aquest plafó va estar exposat durant anys a l'església de Sant Climent de Taüll.

Intervenció i restauració

Un dels objectius de la intervenció ha estat retornar el caràcter mural a la pintura, que havia deixat de formar part d'un cicle narratiu de la infància de Jesús per convertir-se en un quadre emmarcat i penjat a la paret. En aquest sentit, els restauradors han substituït el conglomerat i han dotat a l'obra d'un contorn irregular rodejat per un morter, similar al de l'arrebossat sobre el qual van treballar els pintors de principis del segle XII. També s’ha aprofitat l’ocasió per modificar la il·luminació de l’església.

A més, el CRBMC ha fet un examen científic amb diverses radiacions i anàlisis fisicoquímiques que han permès conèixer els materials originals de l'obra, així com els afegits en una restauració anterior. Pel que fa al cromatisme, entre els pigments identificats destaquen el negre carbó, blanc de calç, vermell cinabri, terra ocre i blau aerinita.

La intervenció de conservació i restauració s'ha executat seguint els criteris internacionals que promou el CRBMC tenint en compte les mesures de conservació preventiva, la utilització de materials compatibles i estables i respectant la integritat de l'obra, així com la llegibilitat i la reversibilitat de la intervenció. Tot plegat, amb el treball interdisciplinari d'arquitectes i científics del patrimoni.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.