Vés al contingut
sensellarisme
Foto: Assís

IQS Estudiants d'IQS-URL han realitzat una experiència d’aprenentatge-servei (ApS) en la qual han analitzat una enquesta que ASSÍS, entitat dedicada a l’atenció de les persones en situació de sense llar, havia dut a terme entre les persones usuàries.

En concret, 55 alumnes de l’assignatura “Data Science for Business”, de 4t curs del Grau d’Administració i Direcció d’Empreses, en realitzar aquesta experiència ApS, han posat en pràctica els coneixements treballats a l’aula sobre anàlisi i visualització de dades amb el programari estadístic R; i han conegut i treballat dades d’una sensibilitat social que, sovint, no formen part del cercle habitual de coneixements de l’alumnat d’IQS.

“La intenció és conscienciar sobre el fenomen de l’aporofòbia, i que l’estudiantat comprengui la realitat i experiència personal de les persones sense llar. A més, l’entitat social es beneficiarà d’aquesta experiència en obtenir un informe amb l’anàlisi realitzada i unes infografies amb els elements més rellevants, que afavoriran les accions de sensibilització i captació de persones voluntàries entre el veïnat d’ASSÍS”, assegura Francesc Martori, professor de Mètodes Quantitatius d’IQS.

Entre les dades destacades per l’estudiantat, es revela que el 70% de les persones sense llar enquestades han estat víctimes d’agressions en espais públics. A més, s’observa que més del 70% d’aquest grup demogràfic està compost per individus procedents d’altres nacions. Dins de les preocupacions laborals, el 52% dels enquestats es troben en cerca activa d’ocupació. Així mateix, s’han identificat aspectes rellevants relacionats amb la salut mental, evidenciant que més del 50% dels enquestats han sofert algun trastorn psicològic, i dins d’aquest grup, un 64% va reportar experiències adverses durant la seva infància. Pel que fa a qüestions de gènere, es destaca la disparitat d’ingressos, assenyalant que més del 40% de les persones enquestades sense ingressos són dones.

Aprenentatge i sensibilitació

 

L’experiència es va realitzar en cinc sessions de dues hores de classe. En la primera, ASSÍS va donar a conèixer l’entitat, la realitat del sensellarisme amb la qual treballen i l’enquesta a analitzar. Durant les següents tres sessions, l’alumnat va treballar en l’anàlisi de dades i l’informe. En l’última sessió, cada grup de treball va fer una breu presentació de la infografia que havien realitzat i es va celebrar un col·loqui sobre què havien analitzat, la qual cosa els va sorprendre, i la utilitat d’aquesta mena d’experiències dins de l’assignatura, entre altres qüestions.

Un jurat conformat per la responsable d’ApS d’IQS, personal tècnic de l’entitat i una persona en situació de sense llar, van triar la infografia guanyadora, que ha format part d’una campanya de comunicació de la mateixa entitat.

La valoració global de l’experiència per part de l’estudiantat va ser molt bona, tant quant a la percepció d’aprenentatge dels continguts de l’assignatura, com en la sensibilització cap a la realitat social amb la qual s’ha treballat.

Des que IQS compta amb l’Oficina ApS, que fa costat a l’hora de dissenyar una experiència d’Aprenentatge-Servei, 134 alumnes i 12 professors de diferents graus i màsters han experimentat aquesta metodologia.

Territori
Institucions

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.