L’escola FEDAC ha presentat un pla de comunicació institucional com a eina per fer arribar el seu missatge a les persones que formen part de la seva comunitat educativa. “A l’escola s’està comunicant tota l'estona: quan fan classe, quan parlen amb una família, quan responen un correu, quan fan una publicació a les xarxes”, explica la responsable de comunicació de FEDAC, Laura Terré. Per això han tingut present l’eina de la comunicació, ja que per les escoles FEDAC: “l’educació és en si un acte comunicatiu”.
El pla de comunicació sorgeix des d’un vessant institucional de les 25 escoles de la Fundació FEDAC. L’origen d’aquest projecte ha estat arran d'observar “la importància de la comunicació en l’àmbit educatiu”. Ja que “fa uns quants anys es veia la comunicació com un fet secundari dins l’educació, però ara és necessari”, concreta Terré. Des de FEDAC expliquen que actualment es fan projectes diferenciadors i amb voluntat transformadora que “val la pena que es donin a conèixer”.
“Comuniquem perquè l’educació és en si un acte comunicatiu”. I és que des de les escoles FEDAC pretén oferir un projecte educatiu innovador, actual i de qualitat per a tothom. Ja que creuen en el “poder transformador de l’educació sobre les persones per fer d’aquest món un lloc millor”. Per això, han creat aquest pla, per optimitzar els processos comunicatius i fer arribar el missatge arreu.
“El missatge FEDAC és la base del pla, tant a nivell de comunicació externa com d’interna”, explica la responsable de comunicació de l’entitat. La comunicació interna és un altre dels elements claus en aquest pla: “També busquem involucrar totes les persones que formen part de la comunitat educativa”. I és que un dels objectius principals d’aquest pla és la professionalització de la comunicació a les escoles. Actualment, a les escoles FEDAC tenen una persona o equip d’educadors que gestionen la comunicació. La proposta que fan és l’ampliació d’aquests equips i, a part de seguir rebent formacions i orientacions, poder tenir un suport constant de professionals de la comunicació. Dins dels objectius de comunicació interna també es troben el de potenciar el sentiment de pertinença a FEDAC, i que les persones de FEDAC siguin prescriptores del projecte educatiu i de les escoles entre d’altres.
Pel que fa a la comunicació externa, des de FEDAC pretenen posicionar la marca FEDAC i les seves escoles com a referència en qualitat educativa. “Ens interessa que la gent externa a FEDAC també conegui els nostres serveis i que és el que fem”, ressalta Terré. A més, en pla també es té en compte l’ús de les xarxes socials, la pàgina web, entre d’altres.
Una comunicació adaptada a cada entorn local
Alhora, el pla institucional de la comunicació FEDAC és també una eina i un marc de referència perquè cada escola FEDAC de Catalunya pugui definir la seva pròpia estratègia comunicativa adaptada al seu entorn local i a l’autenticitat de la seva proposta de valor. “Al final, és una eina interna general i cada escola ho ha d’adaptar a la seva realitat local”, aclareix Terré.
Els responsables de comunicació de les escoles FEDAC acostumen a reunir-se un parell de vegades l’any per treballar diferents aspectes de la comunicació. La primera d’aquest any va ser el passat dimarts 8 d’octubre on es va treballar el nou pla de comunicació. “Vam presentar el pla i vam fer molts exercicis d’aprofundiment”. La responsable de comunicació de FEDAC explica que, durant la trobada; es van exposar parts ha de tenir el pla, quina anàlisi s’ha de fer i “els vam donar moltes eines i moltes pistes perquè ells el coneguessin i poguessin treballar el seu pla de comunicació quan tornen a l'escola amb els seus equips amb el seu pla de comunicació més local”. A principis d’any, es tornaran a reunir i faran anàlisi: “La idea és continuar que ells ja l'hagin treballat una mica en l'àmbit local i fer una mica la posada en comú”.