Vés al contingut
Catalunya Religió
Espurnes Barroques
Foto: Festival Espurnes Barroques

Festival Espurnes Barroques El tercer cap de setmana de la 7a edició del Festival Espurnes Barroques arriba aquests propers 1 i 2 de juny. S’iniciarà a Pinós amb un taller de polifonies tradicionals amb el musicòleg Jaume Ayats, que anirà seguit d’un dinar barroc a l’Hostal que enguany celebra 500 anys d’història servint àpats. El dinar estarà amenitzat amb la música de Tornaveus i Xuriach, que en acabar realitzaran un petit ball, convidant a dansar a tothom qui s’hi acosti. Les entrades pel dinar ja fa un mes que estan exhaurides, però el petit ball posterior és obert al públic sense entrada.

El dissabte 1 de juny a les 7 de la tarda, i després que els músics hagin conviscut durant quatre dies d’stage al Santuari del Miracle, tindrà lloc un dels plats forts del festival: el segon concert de l’Orquestra del Miracle, dirigida per Juan de la Rubia i impulsada per la Fundació Espurnes Barroques. Després de la seva presentació pública l’any passat —amb una església plena amb més de 400 persones—, en aquest segon concert es comptarà amb la veu de la jove soprano americano-polonesa Alexandra Nowakowski, qui ha protagonitzat el cartell d’enguany del festival.

Plegats interpretaran el Glòria de Händel: una obra relativament poc coneguda del compositor, d’una bellesa aclaparadora. Al costat de dues àries cèlebres més, hi sonarà també un motet de recuperació patrimonial escrit per Francesc Valls, així com la festiva Música aquàtica de Telemann. A la sortida, el tast comptarà amb la galeta de l’orquestra i amb sidra de Biolord. Per a aquest concert queden poques entrades disponibles.

Prèviament al concert, els amics d’Espurnes Barroques —en una activitat pensada en exclusiva per a ells— hauran pogut conèixer de prop l’obra plàstica que l’artista Joan Villaplana ha creat per acompanyar visualment el concert de l’orquestra, en una proposta d’intervenció sobre l’espai del santuari que no deixarà ningú indiferent, en plantejar un diàleg profund entre l’estètica del sagrat al segle XVIII i al XXI.

El diumenge 2 de juny a les 11.30 del matí, el festival trasllada la seva activitat a La Segarra. Al municipi d’Estaràs, a l’església de Santa Magdalena de Vergós Guerrejat, la mezzosoprano Juliette Mey —que debuta en recital a Catalunya després de ser finalista a la prestigiosa Queen Elisabeth Competition— ens oferirà les Salve Regina d’Alessandro i Domenico Scarlatti, pare i fill, acompanyada per Pérgamo Ensemble i amb una proposta gastronòmica que ens farà
transitar de Nàpols a Madrid, on Domenico estigué al servei de la cort.

A les 6 de la tarda, a Matamargó, arribarà la tercera producció pròpia del festival al voltant de les Sonates del Rosari. Si el primer cap de setmana les Sonates de Biber van fusionar-se amb el cant sard a Salelles (Sant Salvador de Guardiola) i el segon cap de setmana van fer-ho amb el flamenc a Correà, aquest cap de setmana, el violí de Joel Bardolet, acompanyat per la tiorba de Jeremy Nastasi, se les haurà amb el cicle de goig de les Sonates del Rosari, hibridat amb la polifonia popular catalana (el cantar a veus propi de les tradicions mediterrànies) que ens oferiran Tornaveus i NOC sota la direcció de Jaume Ayats. Això serà a davant del retaule del Roser de l’església de Sant Pere de Matamargó (Pinós), anomenada la Catedral dels pagesos, que constitueix un dels rars edificis on s’ha preservat immaculada tota la decoració barroca,
amb cinc retaules que permeten comprendre l’evolució de l’estil.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.