L’elecció del text de la primera lectura d’aquest diumenge pretén recolzar el text de l’evangeli, aportant el fragment del llibre d’Isaïes (Is 8,23b-9,3), que Mateu cita en parlar de Galilea, territori on Jesús es retira en tornar del desert i punt de partença de la seva activitat i predicació.
El text d’Isaïes s’ubica en el tram del llibre del profeta, conegut com “LLibre de l’Emmanuel” (6,1-9,6), nom que li ve d’incloure en ell la famosa profecia que anuncia el naixement del fill del rei Acaz, al qui se li imposarà el nom d’Emmanuel (7,14). La lectura litúrgica recull la part inicial del darrer oracle d’aquest petit llibret, dedicat a la proclamació del naixement del rei Ezequies. L’oracle està encapçalat per la declaració que les terres esclavitzades per Assíria l’any 732 aC. seran alliberades. El text al·ludeix als fets esdevinguts arrel de la guerra siro-efraïmita. Acaz, menystenint l’ajuda de Déu, havia demanat ajuda a Assíria per enfrontar-se a la coalició antiassíra. Tiglat-Pilèsser, encoratjat per la sol·licitud d’Acaz, va enfrontar-se amb Aram, el va derrotar i de passada va esclavitzar una part del regne de nord, el territori corresponent a les tribus de Zabuló i Neftalí, que es convertirà en un districte assiri. Districte en hebreu és “galil”, d’aquí Galilea dels pagans, és a dir, el districte sotmès al poder dels pagans. Una part de la terra promesa es veia condemnada a viure en les tenebres de la ocupació pagana. Teològicament això tenia un gran impacte. Els fets històric i politics descriuen, doncs la situació de tenebres.
Acaz hagué de prevenir que el que havia passat en el territori del nord, no passés en el del sud, Judà, per això hagué de pagar un fort tribut a Assíria. Les tenebres del nord eren, doncs, compartides per la gent del sud i molta gent de Judà no aplaudia aquesta política d’acceptació o submissió a assíria. Això explica que s’haguessin dipositat enceses esperances en un futur rei, que hauria de ser l’alliberador de l’opressió assíria. Els més realistes es conformarien que l’alliberació es limités al territori del sud, Judà; els més optimistes pensaven en que abastés la totalitat del territori d’Israel.
La lectura litúrgica es queda a mitja descripció de la destrucció del poder enemic. Aporta, però, una dada que té el seu interès. El dia de Madian. Què va passar aquell dia? De quin temps parla el profeta?
Madian fa referència a l’episodi narrat en el capítol 7 del llibre dels Jutges. En ell es narra que Guedeó i un petit nombre dels seus homes aconsegueix, fent brillar torxes a la mitjanit, que l’exèrcit dels madianites quedi del tot dispersat i derrotat. El símil és prou suggerent: així com la llum de les torxes de Guedeó dispersà la tenebra dels madianites, la llum de l’adveniment d’un nou rei dispersarà els enemics assiris. Però hi ha més en l’episodi de Madian; la victòria de Guedeó enfervoreix l’entusiasme dels israelites envers el seu líder, de tal manera que li demanen que ell i desprès el seu fill siguin el rei d’Israel. Guedeó s’hi nega amb un argument molt contundent i teològic: El vostre rei serà el Senyor. La sobirania de Jahvè s’ha mostrat en la planificació de la batalla, de fet és Jahvè qui ha derrotat els madianites i s’imposa també a les pretensions dels israelites de fer rei Guedeó.
La menció de Madian és una lliçó prou clara. Dins el batibull de sobiranies en litigi: la de Tiglat-Pilèsser, la d’Acaz, les dels coalitzats antiassiris, la única sobirania que realment importa i té poder és la de Jahvè. L’error o el pecat de Acaz és no acceptar ni confiar en el poder de Jahvè per fer sortir el seu poble de la situació d’esclavitud i de misèria.
Hi ha una oposició entre Madian, en tant que representant de la sobirania de Jahvè i les sobiranies terrenals i polítiques; però també hi ha una oposició entre llum i tenebra, que de fet expressa o resumeix una altre oposició, la que existeix entre les opressions humanes i l’alliberament de Déu, que aquí fa acte de presència en el moment en que tot està perdut i no es veu per enlloc cap sortida airosa possible.
Diumenge 3er durant l’any
26 de Gener de 2013