En una Europa amb un ric patrimoni però amb dificultats per formular i ratificar el text de la seva pròpia Constitució, amb reptes tan importants com la crisi econòmica, l'articulació de les seves múltiples diversitats, amenaçada per certa decadència, o simplement, la seva constant evolució..., no resulta fàcil apassionar els universitaris per a la seva integració real en l'EEES i, en conseqüència, a Europa. En definitiva, major desencant en potència i euroescepticisme. El risc d'un simple "utilitarisme" -acadèmic, en el camp de la investigació o laboral- derivat de la nostra específica cultura proteccionista i del benestar, està a l'aguait. Es tracta d'una realitat territorial per la qual transitar amb "papers" de valor acadèmic reconegut? És tracta d’una nova gran “superfície” del coneixement i de l'oportunitat de mercat laboral i professional? Només això?
La universitat no pot viure aliena a Europa ni Europa d'esquena a la universitat. És evident que Europa no és una responsabilitat o un projecte exclusiu de la universitat. El procés de Bolonya, en una descripció genèrica, ha suposat un conjunt de tractats i declaracions firmats per l'estament polític. Quin és el compromís de les universitats? Quina la seva iniciativa i la seva projecció? La pertinença a l'EEES comporta una doble exigència: mostrar que la intel·ligència pròpia de l'àmbit universitari pot liderar diversos entorns de la complexa construcció comunitària i desenvolupar actituds d'implicació i d'adaptació en benefici d'aquest -no fàcil- però gran projecte denominat Europa. En definitiva, el pensament crític, herència d'Europa i característica de la universitat, ha de traduir-se en reciprocitat. Per a això, resultarà bàsic generar en els joves coneixement i empatia per Europa. Però el repte va més enllà dels estudiants. Així com determinades magnituds i models d'estats-nació queden interpel·lats per l'emergència del somni europeu, algunes proporcions i polítiques de les actuals universitats queden profundament interrogades per l'EEES.
La correcta gestió de l'EEES propiciarà que a partir d'ara la frase "Europa no ha fet gens per mi" quedi progressivament en suspens o es converteixi en un tòpic. Certament, una geografia seductora per al talent.