Vés al contingut
Catalunya Religió
Galeria d'imatges

(Glòria Barrete –CR) Pantalles, vídeo-trucades, reunions virtuals, classes online. Aquestes ja són paraules i conceptes integrats forçosament a les nostres vides a causa de les restriccions amb motiu de la Covid-19. Paraules, però, que no sempre han de ser sinònim de menys acompanyament i de trencament de vincle, al contrari. L’Escola Pia de Catalunya ha celebrat aquest dissabte la XXXIIIa edició de la seva tradicional Jornada Escola Pia. I ho ha fet en format online, i amb el tema del vincle a través de la pantalla com a eix central.

“El tema del vincle és un tema clau, un tema molt important”, explica Antoni Burgaya, Secretari General de les Institucions Educatives de l’Escola Pia de Catalunya. I un tema, el del vincle, que no els hi ve de nou a la Institució. “Calassanç ja deia que el més important és que l’alumne noti que el professor desitja el seu progrés”, recorda Burgaya. El fundador dels escolapis deia que has de desitjar tant acompanyar bé l’alumne que aquest ho ha de notar. “En el fons Calassanç parlava de la importància del vincle, parlava de que el més important sempre és que el que es faci es faci de veritat, estimant l’altre”, reconeix Burgaya. I aquesta és la mirada que no canvia, creu el professor, “es faci a través d’una pantalla, per telèfon o presencialment”.

I el que també tenen clar a la Institució és que aquesta premisa és vàlida per a una escola, “però també per acollir una persona en qualsevol de les fundacions socials, en colònies, o en l’àmbit del lleure”. I en aquest vincle que es crea, reconeix Burgaya, “és quan es pot donar l’acte d’educar, que sempre és bidireccional”.

Més de 700 persones inscrites a la Jornada de l’Escola Pia que, a causa de la pandèmia, s'ha celebrat en línia, des de l'Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC). L’escolapi Eduard Pini, Provincial de l’Escola Pia de Catalunya, ha animat els participants “a seguir fent un món millor, a través del vincle que teixim des de l’Escola Pia”. Cadascú des del seu lloc, ha explicat, “des del lleure, des dels pisos d’acollida, o des de les aules.

L'Anna Forés, directora adjunta de la Càtedra de Neuroeducació de la UB-EDU, ha estat l’encarregada d'entrar en matèria al parlar sobre el vincle a través de la pantalla. Ha posat l'accent en la importància de fixar-se en les oportunitats que apropa la tecnologia. "És fàcil caure en fixar-nos en tot allò que no podem fer, però és essencial centrar-nos en tot allò que sí podem fer", ha afirmat.

Al seu torn, Genís Roca, expert en temes digitals, ha posat sobre la taula la idea que totes les revolucions tecnològiques necessiten moviments socials que les revisin. “Caldrà escriure un nou contracte social”, ha expressat. Durant la seva ponència ha donat molts missatges optimistes en referència al vincle en el món digital. "Què és el vincle? Una persona és d'allà on participa. Es pot estar desconnectat presencialment o hiper connectat a través de la pantalla".

Durant el confinament domiciliari que va fer que les classes escolars es fessin virtualment ha quedat demostrada una cosa que a l’Escola Pia de Catalunya fa anys que reivnidiquen i treballen, la dimensió interior, emocional i social de les persones. “Aquest treball és la base i és a partir d’aquí que podem tirar endavant”, explica Antoni Burgaya. Calassanç, recorda el secretari general, deia “que sempre va primer la persona que l’alumne”.

En circumstàncies normals, reconeix Burgaya, amb les famílies de les escoles es parla sovint a la porta de l’escola. “Com esteu, què tal va, al teu fill aquesta matèria li costa”. Durant el confinament, però, això es va traduir en trucades per telèfon, “un a un”, i no només per parlar sobre com els infants van en les matèries, sinó, explica Burgaya, “amb preguntes directes sobre com estaven, de salut, emocionalment”.

Aquesta manera d’acompanyar a totes les persones és el que manté el vincle, afirma Burgaya, “sigui com sigui, amb pantalles o presencialment”. Acompanyar, per a ell, “és destinar un temps sincer a la persona, perquè la pantalla no pot ser l’excusa per no acompanyar”. I reconeix una màxima present a l’Escola Pia: “S’ha de posar en el centre la persona i el seu desenvolupament i no solament els continguts acadèmics”.

Durant la Jornada també s'han conegut els guanyadors dels Premis Sant Josep de Calassanç, que cada any reconeixen la feina i implicació de persones i grups de la institució. L'equip de voluntàries de Benallar, l'equip de monitors de les Colònies Jordi Turull i a l'equip de pastoral i escola verda d'Igualada pel projecte "5 minuts per mi" han estat els escollits pel jurat en aquesta edició.

Per acabar, la cantant Judit Neddermann, exalumna de l'Escola Pia de Mataró, ha dedicat a tots els participants un dels seus temes sobre el vincle, "Voldria que fossis aquí".

Temàtica
Institucions

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.