(CR) Aquest dissabte torna un dels festivals que aplega més expectació d’Europa: El Festival de la Cançó d’Eurovisió. Més enllà de les diferents propostes musicals que presenten els països any rere any, hi ha un element clau de continuïtat. Una melodia comuna i permanent, que no ha canviat mai i que, precisament, és d’origen sacre.
Parlem de la sintonia d’Eurovisió. I sí, es tracta d’una cançó religiosa. El tema musical no va ser creat per al Festival, sinó per celebrar el triomf d’una batalla. L’autor de la peça és Marc-Antoine Charpentier, músic d’una família procedent de Xampanya, al nord-est de França. La va compondre mentre era mestre de música a l’església Saint-Louis de París amb motiu del triomf de l’exèrcit francès en la batalla de Steenkerque el 3 d’agost de 1692.
L’obra és un tedèum, que significa ‘A tu, Déu’. És un tipus d’himne cristià tradicional entonat en moments de celebració i d’acció de gràcies. S’acostuma a utilitzar, sobretot en l’àmbit europeu, en misses celebrades en ocasions especials. En països de l’Amèrica Llatina, com Colòmbia, Guatemala i el Perú, s’entona especialment en cerimònies d’acció de gràcies.
Després de la mort de Charpentier, la partitura va quedar en l’oblit, fins que el 1953 el musicòleg i sacerdot belga Carl de Nys la va trobar mentre en buscava d’altres.
Un any després la Unió Europea de Radiodifusió va decidir començar a fer servir aquesta peça per a les connexions entre les diferents cadenes associades. I no va ser fins a 1956 que es va popularitzar gràcies al festival anual d’Eurovisió.
Una candidatura provinent d’Olesa de Montserrat
Enguany, la candidatura d’Espanya l’encapçala l’artista catalana Chanel i el seu ‘SloMo’. La cantant d’Olesa de Montserrat i originària de Cuba va guanyar aquest gener el Benidorm Fest. Aquest nou format va servir per decidir el representant estatal del festival europeu i va estar carregat de polèmiques pel format de votacions. Ara, però, sembla que les xarxes socials estan al costat de la cantant catalana.