Concert en línia, el marc de la 38a Setmana de Música Antiga que té lloc a Mataró del 8 al 29 de novembre
L’obra de Luigi Boccherini (1743-1805) destaca per la saviesa de l’artista a l’hora de crear efectes, sonoritats i textures amb instruments de corda. Boccherini ha passat a la història com a gran solista de violoncel i impulsor de formacions de música de cambra: trios, quartets o quintets de corda.
L’Stabat Mater recull l’especial sensibilitat musical de Boccherini, així com el seu coneixement i domini de l’escriptura vocal. L’artista hi utilitza registres i textures particulars del classicisme que aporten dramatisme musical a l’obra. Aquesta obra sacra és de caràcter intimista i espiritual, la veu es fon amb el conjunt d’instruments amb una subtilesa, ens atrevim a dir, sense precedents.
El coetani Quintet de cordes No. 55 completa el programa. Anaïs Oliveras, soprano; Guadalupe del Moral, violí barroc; Elisabeth Bataller, violí barroc; Jordi Armengol, viola; Oleguer Aymamí, violoncel, i Xavier Puertas, contrabaix.
Anaïs Oliveras
La polifacètica soprano ha esdevingut un referent obligat d’elegància i prestigi al panorama de la música clàssica i antiga catalana. El 2012 obté, a l’Escola Superior de Música (ESMUC), el títol superior de Música en cant clàssic i contemporani. El 2013 s’especialitza, a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), en Interpretació de la música antiga.
Professionalment ha treballat amb la Capella Reial de Catalunya, el Cor de Cambra del Palau, el Cor de Cambra Francesc Valls, el Cor Barroc de Sevilla i les Vozes d’Al Ayre Español, entre d’altres.
Elisabeth Bataller
Va iniciar els estudis de violí al Conservatori Municipal de Barcelona. El 2007 creà i dirigí l’Ensemble Méridien Barcelona, amb una destacable activitat concertística internacional, gràcies a la qual rebé el mèrit de grup resident del prestigiós festival francès d’Ambronnay i el premi del públic al Festival d’Utrecht.
Col·labora amb Le Concert des Nations (Jordi Savall), The Rare Fruits Concert, Orquestra Barroca Catalana, Vespres d’Arnadí, Orquestra Barroca de Sevilla, Forma Antiqua i ha estat convidada com a solista per Vespres d’Arnadí, Orquestra Barroca Catalana, Música Antiga de Girona i Orquestra de Cambra Terrassa 48.
Jordi Armengol
Inicià els estudis de viola al Conservatori de Cervera. Va obtenir el títol superior de Viola amb el professor Paul Cortese i estudià viola barroca amb Emilio Moreno.
Ha estat membre de la Jove Orquestra Simfònica de Catalunya i de l’Orquestra de Cambra de Cervera. Forma part de l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida i de l’Orquestra Barroca Catalana. Col·labora amb diferents formacions de música antiga.
Oleguer Aymamí
Músic heterogeni amb una sòlida formació en música antiga, clàssica i contemporània. Es formà a l’Escolania de Montserrat i es graduà a l’ESMUC.
Amb una extensa activitat concertística com a solista, de música de cambra i orquestra, ha actuat amb Lucidarium, La Giostra dell’amore, Exclamatio, Acadèmia 1750, Vespres d’Arnadí, Ensemble Baroque du Léman, Cantatio, New Century Baroque i Terrassa 48, entre d’altres.
Xavier Puertas
S’ha format als conservatoris de Barcelona i Viena. L’any 1997 ingressà a l’OBC (Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya) i col·labora habitualment amb grups com Barcelona 216, així com amb l’Orquestra de Cambra del Teatre Lliure, l’Orquestra de Cadaqués o l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu.
A partir de l’any 2001 s’especialitzà en contrabaix barroc i col·labora amb grups com Al Ayre Español, l’Orquesta Barroca de Sevilla, l’Orquestra Barroca Catalana, i el Concertus Musicus. Toca amb regularitat a Le Concert des Nations i Hespèrion XXI, sota la direcció de Jordi Savall.
Programa
Concert per a soprano i quintet de cordes op. 61, G.532 (1781)
I - Stabat mater dolorosa
II- Cuius animam gementem
III. Quae moerebat et dolebat
IV. Quis est homo, qui non fleret
V. Pro peccatis suae gentis
VI. Eia mater, fons amoris
VII. Tui nati, vulnerati
VIII. Virgo virginum praeclara
IX. Fac ut portem Christi mortem
X. Fac me plagis vulnerati
XI. Quando corpus morietur
Quintet de cordes per a dos violins, viola, violoncel i contrabaix No. 55, G.319 (1780)
I Andante lento
II. Tempo di Minuetto
III. Rondeau: Allegro non tanto
Organitza: Direcció de Cultura de l'Ajuntament de Mataró. Col·laboren: Museu Arxiu de Santa Maria, parròquia de Sant Josep i Te de Tertúlia
La XXXVIII Setmana de Música Antiga recorda a Anna Comas, impulsora del festival
Del 8 al 29 se celebrarà la XXXVIII edició de la Setmana de Música Antiga de Mataró, que per les recents mesures adoptades per la Generalitat de Catalunya s’haurà de fer de manera virtual. El festival, un dels més antics de música antiga de Catalunya, oferirà cinc concerts que es retransmetran a través de les xarxes de Cultura Mataró, el web culturamataro.cat i per Mataró Audiovisual.
(Ajuntament de Mataró) La present edició de la Setmana es dedica a la memòria d’Anna Maria Comas, regidora mataronina que va morir el passat 3 de juliol de 2020. Va ser ella des del seu càrrec de regidora de Cultura de l’Ajuntament de Mataró, l’any 1983, qui va donar l’empenta definitiva a una més que modesta Setmana de Música Antiga que havia sorgit el 1981, com a fruit de la il·lusió d’un petit grup de joves mataronins amb ganes de compatir amb la ciutat les noves maneres d’interpretar la música antiga amb criteris històrics i instruments reproducció dels originals. Després de dues edicions fundacionals fetes amb gran entusiasme, però sense recursos, la voluntat de donar una nova volada al cicle de l’Anna es va fer realitat en la seva tercera edició el 1984. Així s’ha mantingut amb el suport continuat del Departament de Cultura de l’Ajuntament de la ciutat fins al dia d’avui.
En l’apartat musical, enguany el fil conductor dels quatre concerts serà la “música sacra”. En la programació d’enguany el públic veurà diferents maneres de com els compositors dels segles XVII i XVIII van fer música sagrada per relligar terra i esperit, incidint directament en l’ànima.
La Setmana començarà diumenge 8 de novembre amb el recital “Beethoven al fortepiano”. Josep Maria Roger oferirà un concert comentat en el qual es podran escoltar peces -com la sonata “Clar de lluna”- en una còpia de l’instrument en què varen ser compostes.
La segona cita serà el 15 de novembre amb l’ “Stabat Master” de Luigi Boccherini, a càrrec d’un sextet en el qual destaca la soprano mataronina Anaïs Oliveras. Aquesta obra sacra és de caràcter intimista i espiritual, i recull l’especial sensibilitat musical de Boccherini.
El tercer recital també tindrà accent mataroní. El 21 de novembre el Cor Ciutat de Mataró, un quartet solista i un trio musical, dirigits per Jordi Lluch, retran un homenatge a Joan Cerols. Aquest monjo de l’Abadia de Montserrat, d’on va ser primer també escolà, ha estat un dels músics montserratins més reconeguts. Va compondre música religiosa polifònica emmarcada en els corrents del Barroc hispànic.
El grup resident de la Setmana, el Trio Barroc del Cafè seran els protagonistes del quart concert, Música “da chiesa” instrumental, el dia 22 de novembre. Joan Vives, Mireia Ruiz i Daniel Regincós convidaran a l’espectador a descobrir la música instrumental d’església del segle XVIII.
La Setmana es clourà el 29 de novembre amb El consort de violes de Lux Fundació presentant el recital “De batallas, xácaras, passacalles y otros tientos”, un gran assortiment de diferents obres del Renaixement i del Barroc ibèric.
Els concerts es podran veure en directe el mateix dia que s'havia previst inicialment a través del web culturamataro.cat, les xarxes socials de cultura i també a Mataró Audiovisual. Tots els concerts s'emetran a les 18 h, excepte el del Cor Ciutat de Mataró del dia 21 de novembre que es podrà veure a les 19 h.
Consulteu tota la informació i els possibles canvis que hi puguin haver al web culturamataro.cat.