Vés al contingut
Autories
comite-etica-fecc-educacio-00
Fotografia: FECC.
Galeria d'imatges

La Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC), en col·laboració amb l’Institut Borja de Bioètica de la Universitat Ramon Llull (URL), ha anunciat la constitució del Comitè d’Ètica d’Educació, el primer d’aquest tipus a l’estat espanyol. Aquesta iniciativa pionera neix amb l’objectiu de proporcionar suport i assessorament en qüestions ètiques a les institucions i persones vinculades al món educatiu, abordant així alguns dels principals reptes morals que afronten les escoles actuals.

“Des de la FECC s’ha identificat una creixent necessitat de donar resposta a problemàtiques ètiques que afecten els centres educatius”, declara el president del Comitè d'Ètica d’Educació, Eloi Aran. Algunes d’aquestes qüestions inclouen l’ús responsable de les noves tecnologies i la intel·ligència artificial, la gestió de situacions greus com el suïcidi o altres formes de violència, i la promoció d’una major inclusió i respecte a la diversitat a les aules.

El Comitè d’Ètica d’Educació pretén convertir-se en un espai de reflexió i assessorament que permeti als centres prendre decisions informades i fonamentades. “És crucial que les escoles puguin comptar amb criteris experts per afrontar aquests dilemes i actuar amb coherència amb els valors que promovem”, han afirmat des de la FECC. Amb aquest propòsit, el Comitè oferirà serveis consultius i orientatius, així com activitats formatives, amb l’objectiu d’enriquir l’educació des d’un punt de vista ètic i humà.

Origen del projecte: De la idea a la realitat

Aran explica que la idea de crear aquest comitè va sorgir el 2022, durant un diàleg posterior a una formació sobre ètica en la investigació impartida pel doctor Francesc Torralba a la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i l’Esport (FPCEE) de Blanquerna. “En aquell moment, es va posar sobre la taula una qüestió fonamental: per què no existien comitès d’ètica en l’àmbit educatiu, tal com succeeix en altres sectors?”, explica el president del Comité.

El projecte es va anar desenvolupant amb l’acompanyament de la germana Margarita Bofarull, en el marc de la col·laboració entre l’Escola Cristiana i l’Institut Borja de Bioètica. “Tot i que la idea inicial va necessitar temps per madurar, va ser després del Quòrum’23, celebrat l’octubre del 2023, quan es va reprendre amb força”, declara Aran. Durant el curs passat, es van seleccionar i formar els membres del Comitè, amb la clara intenció de posar-lo en funcionament a finals del 2024.

Una iniciativa sense precedents en educació

El Comitè d’Ètica d’Educació es presenta com un projecte pioner a Espanya. Tot i que ja existeixen comitès d’ètica en àmbits com el sanitari, aquesta és la primera vegada que s’aplica un model similar a l’àmbit educatiu. De fet, el projecte s’ha inspirat parcialment en l’experiència de l’Institut Borja de Bioètica, que va ser responsable de la creació del primer Comitè d’Ètica Assistencial a l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona.

Aquest referent ha servit per consolidar un model que no només ofereixi suport puntual, sinó que també treballi en la prevenció i la formació. “A les escoles no només hi ha decisions tècniques, sinó que moltes d’elles impliquen valors i principis. Tenir un espai on reflexionar és fonamental”, expliquen des de la FECC.

El Comitè d’Ètica de la FECC assumirà tres funcions principals en el seu àmbit d’actuació: una funció consultiva, una funció orientativa i una funció educativa.

El nou Comitè d’Ètica de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) assumirà tres funcions principals en el seu àmbit d’actuació. En primer lloc, tindrà una funció consultiva, amb l’objectiu d’assessorar sobre casos específics amb implicacions ètiques i proporcionar orientació tant a institucions com a persones vinculades a la FECC. En segon lloc, exercirà una funció orientativa, centrada en l’elaboració de documents com guies, protocols i recomanacions sobre l’ètica aplicada a l’activitat educativa. Finalment, el Comitè també tindrà una funció educativa, organitzant activitats de sensibilització i formació dirigides als professionals de l’educació i als propis membres del Comitè. Amb aquestes tres línies d’actuació, es pretén reforçar la dimensió ètica en l’àmbit educatiu.

L’equip està format per un grup multidisciplinari de professionals amb una àmplia experiència en educació, bioètica, gestió institucional i pedagogia. La presidència del Comitè recau en Eloi Aran, cap d’àrea d’Identitat i Missió de la FECC. Marta Pomés, coordinadora de cursos i membre de l’equip acadèmic de l’Institut Borja de Bioètica, n’assumeix la vicepresidència. Completen l’equip pedagogs, docents, comunicadors i altres professionals vinculats al món educatiu i social, tots amb un alt nivell de compromís ètic.

Impacte esperat en el sistema educatiu

La creació d’aquest comitè obre noves perspectives per al sistema educatiu, oferint una eina innovadora per afrontar reptes complexos i promovent una educació de qualitat basada en l’equitat i els valors humans. Amb aquesta iniciativa, la FECC reforça el seu compromís de donar suport als prop de 400 centres educatius que en formen part, i també deixa la porta oberta a col·laboracions amb institucions externes, quan sigui justificat.

El Comitè d’Ètica d’Educació no només representa una innovació en el camp educatiu, sinó que també reforça l’humanisme cristià com a base per a una educació que respecti la dignitat humana i atengui especialment les situacions de vulnerabilitat. Amb aquesta nova estructura, la FECC espera consolidar una eina de reflexió i assessorament que sigui un referent no només a Catalunya, sinó també a tot l’estat espanyol. “Creiem fermament que l’educació necessita una mirada ètica que vagi més enllà dels aspectes tècnics o acadèmics. Aquest comitè és una aposta per una educació que construeixi una societat millor”, conclouen des de la FECC.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.