L’Stabat Mater de Giovanni Battista Pergolesi és una de les fites de la música sacra de tots els temps. Parla del dolor de Maria als peus de Jesús crucificat, de l’entrega i la incondicionalitat de l’amor, i s’interpreta a tot el món per Setmana Santa. El compositor italià el va escriure el 1736 i, uns anys després, el geni del barroc i, per a molts, el pare de la música clàssica, Johann Sebastian Bach, va prendre la partitura del compositor italià i la va expandir orquestralment, fent la seva pròpia versió de l’Stabat Mater. El resultat va ser la cantata BWV 1083, Tilge, Höchster, meine Sünden (Esborra, Altíssim, els meus pecats). Una paròdia musical estrenada a Leipzig, i probablement composta cap al final de la seva carrera al voltant del 1748, en la qual Bach va musicar el salm 51. L’edició que dedica el Festival Perelada a l’esperit de Pasqua rescata el gairebé desconegut i poc programat arranjament que va fer el geni alemany de l’obra prèvia de Pergolesi. Sota la direcció musical de Daniel Tarrida, fundador del projecte BZM i director del Festival Bachcelona i del Festival Edinbach d’Edimburg, la interpretació anirà a càrrec de les solistes de la Salvat Beca Bach, Lara Morger i Maëlys Robinne, i l’ensemble instrumental Bachcelona Consort, que compta amb excel·lents músics de diferents nacionalitats que resideixen a Barcelona. El programa inclou també altres cantates religioses del kantor de Leipzig, com la BWV 4, Christ lag in Todesbanden (Crist jeia amortallat) i la cantata per al Diumenge de Pasqua BWV 31, Der Himmel lacht! Die Erde jubilieret (El cel riu, la terra exulta). Una vetllada dedicada a un dels compositors més interpretats de la història i absolutament genial.
Programa
Johann Sebastian BACH (1685-1750)
Cantata BWV 4 Christ lag in Todesbanden
- Sinfonia
- Duet soprano i alto - Den Tod niemand zwingen kunnt
- Coral - Wir essen und leben wohl
Coral BWV 625 Christ lag in Todesbanden
___________________
Adagio BWV 249 Oratori de Pasqua
Cantata BWV 31 Der Himmel lacht! Die Erde jubilieret
- Recitatiu soprano Weil dann das Haupt sein Glied
- Ària soprano i coral Letzte Stunde, brich herein
Coral BWV 428 Wenn mein Stündlein vorhanden ist
___________________
BWV 1083 Tilge, Höchster, meine Sünden
- Tilge, Höchster, meine Sünden (stanza 1)
- Ist mein Herz in Missetaten (stanza 2)
- Missetaten, die mich drücken (stanza 3)
- Dich erzürnt mein Tun und Lassen ( stanza 4)
- Wer wird seine Schuld verneinen (stanzas 5, 6)
- Siehe! ich bin in Sünd empfangen (stanza 7)
- Sieh, du willst die Wahrheit haben (stanza 8)
- Wasche mich doch rein von Sünden (stanza 9)
- Lass mich Freud und Wonne spüren (stanza 10)
- Schaue nicht auf meine Sünden (stanzas 11 to 15)
- Öffne Lippen, Mund und Seele (stanza 16)
- Denn du willst kein Opfer haben (stanzas 17, 18)
- Lass dein Zion blühend dauern (stanzas 19, 20)
- Amen
Fitxa artística
Solistes Salvat Beca Bach
Maëlys ROBINNE, soprano
Lara MORGER, alto
Bachcelona Consort
Katy ELKIN, oboè
Ignacio RAMAL, violí
Cristina ALTEMIR, violí
Mau Ziemkiewicz ARTABE, viola
Guillermo TURINA, violoncel
Alberto JARA, violone
Daniel TARRIDA, orgue i direcció