Vés al contingut
d
Data de l'esdeveniment
Nom del lloc
Llibreria La Central del Raval
Adreça (carrer i número)
Carrer d'Elisabets, 6
Municipi
Barcelona
Nom de l'entitat organitzadora
Llibreria La Central
Diòcesi on es realitza l'esdeveniment
Temàtica

L’evolució del ritual dionisíac: de la festivitat religiosa a la desobediència civil, amb Úrsula Tenorio Cabrera

Data d'inici 20.3.2024

Data de fi 8.5.2024

Horari 19h a 20:30h

LlocLa Central del Raval

Preus 90 € (6 sessions) o 96€ (6 sessions + el llibre Unes altres bacants, si us plau! de Jordi Pàmias)

Dades adicionals Els dimecres, 20 de març, 3 d'abril, 10 d'abril, 17 d'abril, 24 d'abril i 8 de maig

Jordi Pàmias amb el seu assaig Unes altres bacants, si us plau! expressa nous punts de vista sobre Les bacants d’Eurípides que ens permeten fer una relectura del mite i inscriure’l en la nostra contemporaneïtat. Sota aquesta mirada analitzarem el text dramàtic del poeta grec que va aportar una nova perspectiva de la tragèdia abordant la quotidianitat dels personatges mitològics per tal de representar les realitats i problemàtiques del seu temps. Desplegarem les temàtiques de l’obra per repensar i dialogar sobre el plaer com a forma de resistència enfront de la violència sistèmica d’avui. Alhora, revisarem l’evolució del ritus teatral per qüestionar-nos quin podria ser el nou paradigma de la teatralitat en l’escena contemporània.

Programa

1. L’origen de la tragèdia: Dionís déu del teatre.

Parlarem de l’origen del teatre i de la seva funció social plantejant les següents qüestions: Quin és el sentit primer del ritual teatral i com perviu en la nostra contemporaneïtat?



2. Eurípides: el tràgic grec que humanitzà els mites.

Farem una aproximació a l’obra del poeta i al seu context. Reflexionarem al voltant dels canvis de paradigma en la representació teatral: quan succeeixen i què suposen socialment?



3. Dionís vs. Penteu: el trencament del pensament binari.

Analitzarem els personatges principals de la tragèdia i les al·legories contemporànies que representen.



4. Les bacants: “me gusta ser una zorra”.

Parlarem de la possessió bàquica i de la possible reescriptura del mite.



5. El Citeró: heterotopies queer i espais de seguretat.

Analitzarem l’espai on té lloc l’acció dramàtica i la seva relació amb la rave i amb la virtualitat.



6. La reescriptura del mite: noves mitologies quotidianes.

Farem un repàs per les escenificacions més significatives de “Les bacants” a Catalunya. Analitzarem el perquè de la seva recuperació i de les teatralitats que podem reconèixer en les diferents representacions del mite.



Bibliografia

Abensour, Miguel. La utopía de Thomas More a Walter Benjamin. Dado Ediciones, 2022

Eurípides. Tragèdies (Vol. IX, 1). Les Bacants. Alpha Bernat Metge, 2023

Fischer-Lichte, Erika. Estética de lo performativo. Abada, 2011

Fischer-Lichte, Erika. Semiótica del teatro. Arco, 1999

Fischer-Lichte, Erika. Estética de lo performativo. Abada, 2011

Fromm, Erich. El miedo a la libertad. Paidós, 2018

Garcés, Marina. Un mundo común (2º ed.). Bellaterra, 2022

Garcés, Marina. Un mon comú. Tigre de Paper, 2022

Han, Byung-Chul. La crisis de la narración. Herder, 2023.

Han, Byung-Chul. La crisi de la narració. Herder, 2023

Lehmann, Hans-Thiers. Teatro posdramático. Cendeac, 2013

Liddell, Angelica. El sacrificio como acto poético. Contintametienes, 2014

Nietzsche, Friedrich. El nacimiento de la tragedia. Alianza, 2012

Pàmias, Jordi. Unes altres Bacants, si us plau! Ediciones y producciones de La Central, 2022

Pérez Cortés, Juan Carlos. Anarquía relacional. Oveja Roja, 2020.

Russell, Legacy. Feminismo Glitch (un manifiesto). Holobionte, 2022

Sánchez, José A. Dramaturgias de la imagen. La Mancha, 2002

Serra, Albert. Un brindis por San Martiriano. Hurtado y Ortega, 2023

Serra, Albert. Un brindis per Sant Martirià. Hurtado y Ortega, 2023

Wark, McKenzie. Raving. Caja Negra, 2023

Wittig, Monique. El pensamiento heterosexual. Egales, 2006



Calendari: Els dimecres, 20 de març, 3 d'abril, 10 d'abril, 17 d'abril, 24 d'abril i 8 de maig

Horari: 19h a 20:30h

Lloc: La Central del Raval



Preus: 90 € (6 sessions) o 96€ (6 sessions + el llibre Unes altres bacants, si us plau! de Jordi Pàmias)



Funcionament

El curs és totalment presencial, es farà a La Central del Raval (Elisabets, 6), a l'Aula Galeria.

Les sessions no es graven, hauran de seguir-se en l'horari establert.

La lectura del llibre Unes altres bacants, si us plau! de J. Pàmias, no és obligatòria però sí recomanable.



Condicions d'inscripció

Les inscripcions poden tramitar-se a través d'aquesta web o a la caixa de la llibreria.

Si t'inscriu's a través de la web rebràs un correu de confirmació amb el full d'inscripció i el rebut del curs.

Si no es pot assistir al curs, s'haurà d'avisar per correu electrònic a: academia@lacentral.com, amb un mínim de 48h d'antelació, el desistiment de la matrícula s’haurà de deixar per escrit. Si no s’avisa amb almenys 48 h d’antelació, només reemborsarem la meitat de l'import de la matrícula. El mateix dia del curs i un cop començat, no es reemborsarà la matrícula.

Els antics alumnes tenen un 5% de descompte.

La targeta de client és vàlida per als clients de l'Acadèmia.



Consultes: academia@lacentral.com / 935 504 614

Úrsula Tenorio Cabrera (1989), Barcelona

Graduada en Art Dramàtic en l’especialitat d’Interpretació-text per l’ESAD Institut del Teatre de Barcelona (2018). Realitza estudis de Direcció escènica i dramatúrgia (2017) en la mateixa institució. És la directora artística de Lali´nea, companyia resident del Teatre Lliure en la temporada 20/21 amb el projecte Jose´ y la Barcelona disidente (Teatre Lliure, Grec Festival de Barcelona 2021). En el sí de la companyia comissaria la intervenció artística Rojo clavel al Metro de Barcelona (2021), dirigeix Pupilas pintaban mis sa´banas. Quadre #1: Cheli, (CorralitoxTNT; Antic Teatre, 2022), i Pupilas pintaban mis sa´banas. Quadre #2: Teresa peça guanyadora del Premi Adrià Gual (Grec Festival de Barcelona 2023; Centre de les Arts Lliures Fundació Joan Brossa, 2023) on també ha participat com a intèrpret i dramaturga. Fora de la companyia col·labora amb Urati Laboratori en la creació de la instal·lació escènica No hay tierra ma´s alla´, (Festival TNT 2021), i amb l’Andrea Pellejero en la creació escènica Solo vine a ban~arme (Festival Salmo^n 2022, Antic Teatre 2022).



Imatge: Les actrius Ramona Reeves i Lynn Odell, a la producción del director Brad Mays de Les Bacants, l’any 1977, Los Ángeles.



Curs impartit en català

INSCRIPCIONS