Diàlegs de Pedralbes: Primer, la família. Drets i deures dels menors i de les famílies
La professora i investigadora Serena Olsaretti, de la Universitat Pompeu Fabra és una de les expertes internacionals en estudis filosòfics sobre els deures i els drets en el si de les famílies. Amb la seva ajuda i de grans filòsofs com Plató o Aristòtil, al diàleg del dijous 21 de març "Primer, la família. Drets i deures dels menors i de les famílies", dialogarem sobre els deures dels progenitors respecte dels fills propis i dels fills dels altres, així com sobre els deures que té la societat en general respecte dels nens. Cal que els menors estiguin en el centre de les polítiques públiques? És just que cada família s’ocupi de manera exclusiva només dels propis fills i filles? És la família un focus de desigualtat social?
Tractar bé les criatures és el títol del cicle de Diàlegs d'Ètica i Filosofia Moral, organitzat amb la col·laboració del diari ARA i sota la direcció intel·lectual de Daniel Gamper, professor de Filosofia moral i política de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). El cicle està moderat pel periodista Antoni Bassas.
Les notícies sobre l’educació de les nenes i els nens ocupen ara més que mai les primeres pàgines. Hi ha desconcert sobre què han de fer les escoles: cal que contribueixin a la construcció dels futurs ciutadans o han de formar treballadors eficaços? Quina presència han de tenir les noves tecnologies en la vida dels més petits? ¿Les escoles han de servir per salvar les desigualtats socials? ¿Com han d’exercir la seva autoritat les mestres i els mestres?
La desorientació no concerneix únicament el paper de les escoles, també es manifesta en la criança. Sorgeixen models alternatius d’educació familiar desvinculats dels imaginaris col·lectius, i que esdevenen opcions privades en què cadascú defensa els seus fills tot desentenent-se dels altres. Els carrers no són vistos com a espais hospitalaris pels menors, els progenitors no saben si és millor que els petits es diverteixin, corrin i es despleguin a la natura o que dediquin la quantitat més gran d’hores possibles a activitats que millorin el seu rendiment. S’esvaeixen els horitzons compartits de futur i els adolescents viuen el seu present sense esperances a llarg termini.
Aquest és el context que volem afrontar durant les sessions dels Diàlegs de Pedralbes 2024. Una sèrie de preguntes bàsiques sobrevolaran les quatre sessions dels diàlegs:
Què vol dir educar? Els educadors, construeixen la societat del futur? És possible salvar les diferències socials amb l’educació? Què és un infant? Es pot educar sense respondre aquesta pregunta? Quins altres dispositius té la societat, orientats a la canalla? Quanta centralitat han de tenir els nens en el disseny de les polítiques públiques? Qui sap què necessiten les criatures? Quins deures tenen els progenitors? Sabem parlar amb les criatures?
Data:
dijous 21 març
Horari:
18.30h
Observacions:
El monestir obrirà les portes mitja hora abans. El diàleg es podrà seguir en línia a través de la pàgina web del monestir i del canal de YouTube del centre.
Preu:
gratuït
Aforament:
Places Limitades
ENTRADES