Vés al contingut
Catalunya Religió
malestar-emocional-joves-26%.png
Fotografia: Fundació La Caixa.

FUNDACIÓ 'LA CAIXA' L’estudi de l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” 'On i com busquen ajuda els joves quan tenen malestar emocional?', liderat per investigadors de l’Instituto de Psiquiatría y Salud Mental del Hospital Clínico San Carlos i de la Fundación Manantial, conclou que el 29,8 % dels joves d’entre 16 i 32 anys decideixen demanar ajuda quan pateixen malestar emocional. Dins d’aquest grup, només el 25,9 % opten per acudir a professionals de la salut.

L’objectiu d’aquest estudi era analitzar on i com busquen ajuda els joves que pateixen malestar emocional, entès com una experiència subjectiva de patiment o neguit psíquic, tal com defineixen els mateixos autors de l’estudi. Per això, un total de 4.008 persones han respost a un qüestionari en línia; d’aquestes, 2.013 tenien edats compreses entre els 16 i els 32 anys, i les 1.995 restants eren persones d’entre 33 i 48 anys. Per gènere, 2.008 participants eren homes i 2.000 dones, residents de totes les comunitats autònomes. 

El 45,8 % dels joves d’entre 16 i 32 anys asseguren que pateixen malestar emocional. D’aquests, el 29,8 % decideixen demanar ajuda quan se senten malament. Segons l’estudi 'On i com busquen ajuda els joves quan tenen malestar emocional?' de l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa”, el 56,8 % dels joves opten pels amics, familiars i coneguts i només el 25,9 % demanen ajuda a professionals de la salut. El 16,4 % restant decideixen buscar ajuda per internet o a les xarxes socials.

"Dels factors que contribueixen a explicar que només el 30 % de joves acudeixen a professionals quan senten malestar emocional, en destaco la dificultat d'accés a l'ajuda professional  i la percepció que l’ajuda professional no és útil"

Però demanar ajuda, sigui a amics, familiars o professionals (29,8 %), no és la primera opció entre els joves amb malestar emocional. Quan se’ls pregunta què fan quan senten aquest malestar emocional, el 36,6 % asseguren que opten per aïllar-se. Buscar solucions a internet (16,1 %), restringir l’alimentació o afartar-se (14 %) o resar (7,3 %), van ser d’altres de les respostes més freqüents, tal com s’observa en el gràfic següent.

Aquestes són algunes de les conclusions principals d’aquest article liderat pels investigadors David Fraguas, de l’Instituto de Psiquiatría y Salud Mental de l’Hospital Clínico San Carlos (IdISSC, CIBERSAM, UCM, Fundación Manantial), i Antonio Perdigón, Octavio Finol, Diana Torres, Vanesa López i Sara Toledano, de la Fundación Manantial (ONG especialitzada en l’atenció social a la salut mental), per a l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa”. 

"Dels factors que contribueixen a explicar que només el 30 % de joves acudeixen a professionals quan senten malestar emocional, en destaco tres aspectes", ha declarat l’investigador i coautor de l’estudi, David Fraguas, de l’Instituto de Psiquiatría y Salud Mental del Hospital Clínico San Carlos (IdISSC, CIBERSAM, UCM, Fundación Manantial). Farguas ha explicat que un dels aspectes és la dificultat d'accés a l'ajuda professional: "No és ràpid i no és fàcil conèixer les opcions disponibles ni el mitjà d’accedir-hi". El segon, la limitada capacitat de seguiment de l’atenció professional: "Pot ser que la durada de cada consulta sigui escassa o que el seguiment sigui de baixa freqüència durant les cites". El tercer és la percepció que l’ajuda professional no serà útil. "En alguns casos, aquesta percepció s’ajustarà perfectament a la capacitat d’ajuda de l’atenció professional, ja que no tot malestar emocional és subsidiari d’atenció per part d’un professional de la salut mental", ha conclòs l’investigador i coautor de l’estudi. 

L’atenció professional presencial, la preferida pels joves

En l’estudi de l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” s’analitzen les vies a través de les quals busquen ajuden, i es conclou que el format presencial és el preferit, especialment el contacte amb amics (76,9 %), seguit del presencial amb familiars (60,5 %) i a través de missatges de text amb amics (47,7 %), trucades a amics (el 21,9 %), missatges a familiars (16,3 %) o trucades a aquests últims (15,9 %). 

L’article també revela que més del 80 % dels joves que busquen ajuda en els professionals de la salut ho fan de manera presencial, mentre que el 30 % ho fan de manera telemàtica. Això sí, totes dues opcions de resposta (presencial i telemàtica) eren compatibles en l’enquesta. 

El tipus d’ajuda que més valoren els joves

"Ser escoltats, en tota l’amplitud d’aquesta expressió, és una de les demandes que trobem més sovint en la població jove", ha indicat la investigadora Sara Toledano. Quan els joves busquen ajuda, volen sobretot ser orientats i entendre què els passa quan tenen malestar emocional. "Creiem que aquest és un aspecte molt important a l’hora de pensar en possibilitats d’ajuda tant des de l’àmbit professional com des de l’àmbit familiar o educatiu", ha dit Toledano. Les persones joves necessiten temps i espais en tots aquests àmbits per expressar el seu malestar, entendre’l i afrontar-lo.

Les preocupacions quotidianes que generen malestar emocional en joves no formen un grup homogeni, sinó que inclouen qüestions tan diferents com "la inquietud pel canvi climàtic, la preocupació per la guerra en països llunyans o al mateix país, la por de perdre la feina o de no trobar-ne, l’absència d’una vida social plena, els sentiments de solitud o els problemes familiars, entre molts d’altres". L’heterogeneïtat dels motius de preocupació, i el fet que molts d’aquests motius estan basats en situacions concretes la solució de les quals queda fora de l’àmbit de la intervenció en consultes de salut mental. "Aquest fet justifica que, en molts casos, els joves no sol·licitin ajuda a professionals de la salut mental quan tenen malestar emocional", ha analitzat l’investigador i coautor de l’estudi, David Fraguas.

"D’entre tota la gamma d’emocions i conductes amb què es pot expressar el malestar, les persones joves l’identifiquen amb la tristesa i el pessimisme", ha destacat la investigadora Sara Toledano. A més, segons les dades de l'estudi, està més relacionat amb causes específiques que no pas per a les persones adultes. "Aquests aspectes, juntament amb la caracterització del malestar com un fenomen passatger, ens poden ajudar a entendre la consideració del malestar emocional en aquesta generació", ha afegit Toledano.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.