Vés al contingut
Catalunya Religió
acn-girona-restauradores-1
Fotografia: Gerard Vilà (ACN).
Galeria d'imatges

ACN La restauració del retaule del Corpus Christi de la catedral de Girona ha permès que es vegi una "explosió de colors" originals, un cop s'ha netejat la pintura dels diferents passatges dibuixats. Una restauració que s'ha fet en dues etapes i que afronta ja la recta final. De fet, s'espera que d'aquí a un mes i mig la capella on està instal·lat el retaule estigui oberta al públic per poder gaudir d'una obra que "torna a donar valor el patrimoni de la catedral". Una de les restauradores, Idoia Tantull, explica que es tracta d'una peça que pel que fa als colors és "molt viva" i reconeix que encara se sorprenen amb la seva companya quan els descobreixen un cop netegen aquesta obra del pintor francès que va residir a Olot, Perris de la Rocha.

D'aquí a poques setmanes la capella de Sant Francesc on hi ha el retaule del Corpus Christi de la catedral de Girona estarà oberta al públic. De moment, i des del mes d'octubre, hi ha una tanca que impedeix el pas. A dins, però, hi ha Idoia Tantull i Laia Roca, les dues especialistes i tècniques en restauració de patrimoni que des de fa uns mesos passen hores a sobre de la bastida que cobreix el retaule. Pam a pam i de manera minuciosa netegen la brutícia que ha anat agafant aquesta peça que va tallar Joan Coll i va pintar Perris de la Rocha el 1562. Aleshores, es va instal·lar a la capella del Corpus situada a tocar de l'altar i ara entre el capítol de la catedral i la Generalitat han tirat endavant el projecte per rehabilitar-lo.

I el que els ciutadans podran veure aviat serà una "explosió de colors" que surten i que sorprenen les mateixes restauradores. Tantull explica que es tracta d'una pintura renaixentista "molt viva i espectacular". "Surten liles, verds, blaus, grocs, taronges. Surten molts colors i la veritat és que és molt interessant", assenyala Tantull.

“La restauració revalorarà el patrimoni de la catedral de Girona”

La restauradora pentina cada racó del retaule des del primer pis de la bastida. La part de pintura que està netejant és la representació del Sant Sopar on apareix Jesús i els apòstols i la diferència de vivacitat entre les zones netes i les que encara estan brutes és "evident". Just al pis de sobre de la bastida hi ha Laia Roca, que es dedica a netejar la part superior de la pintura de la Rocha.

Reconeix que el procés en què estan ara és "el més bonic", ja que surten tots els colors que estaven amagats sota la pols, la brutícia, els mosquits i fins i tot la cera que durant segles s'han anat acumulant a una pintura que "revalorarà el patrimoni de la catedral".

Abans, remarca Roca, hi ha hagut un llarg procés d'estudi i anàlisi per saber quina és la tècnica més apropiada per poder fer la neteja de manera segura sense danyar "els elements pictòrics" del retaule. "És una feina i processos que no es veuen i que són igual d'importants que el que estem ara", destaca.

Un procés amb gel dissolvent

Les restauradores netegen pam a pam el retaule. En aquesta darrera fase ja s'estan centrant en la pintura que contempla el Sant Sopar a l'escena central. El procés per recuperar els colors es fa a través de l'aplicació d'un gel dissolvent que s'aplica directament sobre la zona a netejar. Uns minuts després, es retira el gel amb un cotó i és aquí on surten els colors que estaven amagats a sota la capa de brutícia. Finalment, les restauradores acaben d'aclarir amb líquids específics.

"Abans veies un retaule enfosquit i passaves d'un color a l'altre sense notar cap diferència i ara, en canvi, veus com passa d'un a l'altra i la vivesa que tenen. Per això, serà bonic treure la bastida i recuperar una fotografia de com era abans i el que ha quedat ara", assenyala Roca.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.