Vés al contingut
Per Lluís Serra Llansana .
A Gerasa

Els mals resultats de l'informe PISA 2022 han sacsejat fortament l'opinió pública catalana. Reflecteixen la repercussió negativa de la pandèmia, però ni molt menys s'hi justifiquen. De què estem parlant? PISA és el Programa per a l'Avaluació Internacional d'Alumnes de l'OCDE [Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics], integrada per 38 Estats. Segons resa al seu web, l'objectiu del programa és mesurar la capacitat dels alumnes de 15 anys per utilitzar els seus coneixements i habilitats de lectura, matemàtiques i ciències per afrontar els reptes de la vida real. Països asiàtics copen les posicions capdavanteres.

Els problemes de l'ensenyament no es resolen amb apòsits. Les reaccions han estat ràpides com si n'hi hagués prou amb una sessió de maquillatge per neutralitzar la tragèdia: discursos, anuncis de reunions, cartes a famílies i professors, mesures urgents, promeses de millores de sou, etc. Passades les primeres commocions, tornarem al de sempre si no es parteix d'un diagnòstic seriós, profund i clarivident. Prendre mesures sense to ni són no va enlloc. Han d'anar en consonància amb la realitat del diagnòstic, gens fàcil de fer perquè priven les visions políticament correctes i perquè no s'anomenen les coses pel seu nom. Massa subterfugis. Un bon diagnòstic requereix valentia, decisió i temps. L'escola ha de suportar el pes de les frustracions socials, així com acollir les utopies, dissenyades a les primeres de canvis pels que governen. Cada problema que busca solució pugna per convertir-se en una nova assignatura. Cada utopia és un assaig i una exigència inapel·lable, sense avaluació ni contrast.

El dijous 14 de desembre es van publicar els resultats de l'enquesta del CEO [Centre d'Estudis d'Opinió], que és l'òrgan de referència en l'àmbit de la Generalitat de Catalunya en allò referent als estudis d'opinió pública. L'escola concertada va obtenir una puntuació de 7,7, com el servei més valorat pels catalans. Tal com Modest Jou afirma en X, després de conèixer els resultats de PISA: «el model de l'escola d'iniciativa social funciona millor, obté millors resultats, amb un cost econòmic inferior i amb el mateix % d'alumnes amb NEE, però amb més hores, plantilles estables i molta dedicació. Un model a replicar o a eliminar com volen alguns?» És important que l'escola pública i la d'iniciativa social concertada treballin conjuntament i sense discriminacions en bé dels ciutadans del nostre país. Després del diagnòstic, ha d'arribar la recerca i l'aplicació de solucions. Amb els apòsits no n'hi ha prou. Cal anar més enllà dels símptomes per abordar les causes.

Grups

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.