Vés al contingut
visita cardenal tolentino

Tres elements relacionats amb la realitat de l’escola inclusiva plasmada a casa nostra han marcat la setmana que hem deixat. D’una banda, la publicació de l’esperada resolució que fa públic el finançament per a l’alumnat en situació socioeconòmica i sociocultural desafavorida, per al curs 2023-2024, un ajut, que com és conegut, es destina als alumnes escolaritzats a I3, I4 i 1r i 2n d’ESO.

D’altra, la visita, dijous passat, a l’Escola Sant Francesc d’Assis, del Prefecte del Dicasteri per a la Cultura i l’Educació de la Santa Seu, Cardenal José Tolentino de Mendoça. L’escola Franciscanes Universitat, que data de l’any 1874 i està situada a l’edifici de la Plaça Universitat de Barcelona, és una escola d’una línia d’educació infantil i primària, i és un exemple molt significatiu del servei que fan les escoles de la FECC a tot tipus d’alumnat i també de l’èxit escolar en un entorn d’alumnat amb necessitats educatives específiques. Com recull el seu Ideari, promou els valors de convivència fraterna de la vida en comunitat, amb la paciència necessària per superar les adversitats i amb l’alegria de viure com a experiència feliç, posant l’accent en valors evangèlics, educant per a la convivència i la pau, per a la justícia i la solidaritat, en llibertat i per la llibertat.

A la seva visita, el Cardenal Tolentino va adreçar als representants de la Titularitat i de la comunitat educativa que el van rebre un missatge de profund agraïment pel testimoni evangèlic que fan escoles com la de les Franciscanes Universitat, llocs en els quals en un “context d’emergències” es materialitza una invitació permanent a “educar en fraternitat”. Va esperonar als presents a renovar la nostra passió per l’educació i a demostrar permanentment que “ser cristià és ser acollidor”. També va tenir un record per al fundador, Sant Francesc d’Assís, de qui va destacar que va ser el primer poeta que va escriure en la llengua del seu poble, l’italià, incidint en la importància de que es respectin els valors històrics i culturals de totes les persones.

Finalment, la celebració al Prat de Llobregat de la jornada commemorativa del cinquè aniversari del Pacte contra la Segregació Escolar, amb l’assistència de representants de tots els signataris de l’acord, i en el què, després de les intervencions de les autoritats assistents (Hble. Consellera d’Ensenyament, Il·lma. Síndica de Greuges i Directora General d’Atenció a la Família i comunitat educativa), representants del nostre sector van tenir oportunitat de participar en les diferents taules rodones organitzades per deixar constància de la magnífica feina que realitza el nostre sector en la lluita contra la segregació escolar malgrat les penúries de recursos que es destinen, així com de plantejar els reptes de futur.

La Secretària General de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, Sra. Meritxell Ruiz; la Directora de la Fundació Champagnat-Maristes Catalunya, Sra. Loreto Rubio; el Director/Representant de la Titularitat de l’escola La Salle Comtal, Sr. Ernest Casaponsa, el responsable de l’Àrea Pedagògica i d’Innovació de la Fundació Vedruna Catalunya Educació, Sr. Manel Salas i el Director Gerent de l’Escola Pia de Mataró, Sr. Antoni Aguilar tingueren ocasió de coordinar o d’intervenir en diferents taules rodones que versaren sobre diferents aspectes relacionats amb el Pacte, com ara el balanç dels cinc anys del Pacte des de la perspectiva dels sectors signataris, l’acollida de l’alumnat amb necessitats educatives específiques als centres i l’èxit educatiu pel que fa a les mesures necessàries per garantir que la lluita contra la segregació escolar serveixi per a la millora dels resultats educatius.

Com es podrà veure dins d’aquest FECC Informa, les escoles de la Fundació escolaritzen de manera molt significativa aquest col·lectiu d’alumnat. Igualment, és constatable com l’èxit escolar acompanya el seu procés educatiu sense diferenciar-lo de la resta d’alumnat, amb els recursos de què disposem com a col·lectiu. No ens cansarem d’insistir de demanar que les nostres escoles rebin allò que els pertoca contraprestant la nostra corresponsabilitat, perquè, en definitiva, els recursos que han d’arribar redundaran en benefici de l’alumnat que s’atén i també en ajudar el personal en la seva tasca educativa.

Tres elements produïts a les portes de l’inici del procés de preinscripció i matrícula per al proper curs 2024/2025, la preparació del qual ja s’ha fet palesa a les diverses jornades de portes obertes que s’han anat realitzant aquests dies i que passat demà, dia 6, començarà amb l’inici del termini de presentació de les sol·licituds. Tant de bo que les famílies puguin optar per les escoles que millor s’adaptin a les seves preferències o que responguin als seus interessos i que les escoles no xoquin amb interessos aliens a una prestació del servei en llibertat i sense traves.

Temàtica
Territori

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.