Vés al contingut
Professors fent formació
Professors fent formació

En un món en constant evolució, la formació permanent del professorat, dels càrrecs directius i dels responsables de la gestió escolar emergeix com un pilar fonamental per a la renovació i millora del sistema educatiu i, en definitiva, per l’impacte en l’aprenentatge dels alumnes.

El panorama educatiu contemporani presenta reptes constants, des de l'adopció de noves metodologies fins a l'atenció a la diversitat i l'evolució tecnològica. Això exigeix als professionals de l'educació una formació contínua que no només impliqui recopilació de coneixements nous, sinó també la reflexió sobre la pròpia pràctica i la col·laboració amb altres professionals. Així doncs, la formació permanent no només enforteix les capacitats individuals dels docents, sinó que també eleva la qualitat de l'ensenyament i, per extensió, l'aprenentatge dels alumnes.

A més del professorat, els càrrecs directius i els gestors escolars també juguen un paper crític en la conducció de les institucions educatives. La seva formació en àrees com el lideratge pedagògic, la normativa de l’Administració educativa, la gestió de recursos humans, la gestió econòmica i financera del centre, la planificació estratègica i prendre consciència sobre la importància de la comunicació i l’atenció de qualitat, és fonamental per a una direcció efectiva i visionària. En aquesta línia, l’Escola de Directius (EdD) de la FECC forma als futurs directius per a que siguin agents clau en la creació d'un entorn escolar que fomenti l’acompanyament de l’alumnat i de la comunitat educativa, la millora en l’aprenentatge dels i les alumnes i la millora en la gestió i l’organització de l’escola.

Aquesta necessitat de formació contínua és particularment rellevant en el context de les escoles amb una missió evangelitzadora. La integració d'elements com la pastoral educativa requereix professionals ben preparats i compromesos amb els valors cristians. Així, la formació permanent no només enforteix la dimensió acadèmica, sinó també la dimensió espiritual i humana dels membres de la comunitat escolar.

La implementació de programes de formació i col·laboració basats en grups d'aprenentatge, com poden ser els impartits aquests darrers cursos sobre la Implantació de la LOMLOE a l’aula, impartit per docents de l’Escola Pia, i el programa de Lideratge Pedagògic amb la col·laboració de l’Anna Jolonch i LID BARCELONA, o el nou projecte d’Escoles en Xarxa en el que participen 14 escoles que no tenen altres escoles en el territori català, permeten compartir coneixements, reflexionar sobre les pràctiques i crear sinèrgies que enriqueixen l'aprenentatge col·lectiu. Aquest model no només fomenta la cohesió de l'equip docent, sinó que també potencia la millora contínua de l'escola com a conjunt.

En conclusió, la formació permanent del professorat, dels càrrecs directius i dels responsables de la gestió escolar no és només una opció, sinó una necessitat imperativa en la configuració d'un sistema educatiu eficaç i inclusiu. La inversió en la formació dels professionals de l'educació és, en última instància, una inversió en el futur dels nostres alumnes i en la construcció d'una societat més justa i equitativa.

Temàtica
Territori

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.