Vés al contingut

La Consellera d’Educació, acompanyada de membres del seu equip a la Conselleria i també de representants del Departament als Serveis Territorials, està mantenint unes trobades col·lectives amb les direccions de les escoles d’iniciativa social, les nostres escoles. Segons explica la mateixa Consellera, aquestes reunions s’emmarquen dins de la programació que tenia prevista abans de l’avançament electoral, de manera que les ha anticipades amb la intenció d’aplegar-se amb el màxim possible de direccions, amb l’objectiu, diu ella, de prendre el pols i intercanviar qüestions que plantegin les mateixes escoles.

És d’agrair la voluntat de l’administració, representada per la Consellera i el seu conjunt de col·laboradors, d’haver convocat aquestes reunions. Sempre és benvingut generar espais de trobada per dialogar i compartir reflexions, explicar realitats i proposar demandes concretes del nostre sector, basades en l’experiència i coneixement de primera ma.

Els convocants han tingut ocasió de sentir de primera mà les inquietuds, les realitats i la voluntat de servei de les escoles. Preocupacions i concreteses que no són cap sorpresa per al Departament, ja que han estat traslladades pels representants del sector de manera reiterada tant a l’administració com a les forces polítiques, però que plantejades per les persones que directament les han de gestionar en el dia a dia són un testimoni molt viu i latent de realisme, de convicció, de lucidesa i de vigor. Així, una de les reiterades afirmacions que s’han sentit en aquestes sessions, expressades per la mateixa Consellera i pels seus acompanyants, és la del reconeixement clar i explícit de l’infrafinançament que afecta l’escola concertada.  L’altre, la disposició del Departament per anar fent camí en la millora general del sistema i en particular del particular entorn i situació de les escoles d’iniciativa social.

Hem tingut ocasió de traslladar la posició complicada en que ens situa l’infrafinançament de la plaça, valorant que el mòdul de despeses de funcionament s’hagi incrementat en un 40%, però recordant el llarg camí a fer fins a arribar al 300% d’increment necessari que determina la Sindicatura de Greuges. De com tenim unes plantilles que són de l’any 1995 però una complexitat a l’aula que és del 2024, accentuant la necessitat de professorat i personal tècnic per a l’escola d’iniciativa social. De que som escoles socialment compromeses, com ho demostra la quantitat de NESE que tenim, però que aquest compromís aviat no serà sostenible sense els recursos necessaris, anunciats i no realitzats. De com estem contribuint a un baix abandonament escolar i a la qualitat i equitat del sistema, però amb una tensió molt gran. De com hem vist molts recursos nous i professorat només per l’escola pública: 6.800 nous docents en aquest sector, però ara és el moment de proporcionar mans a l’escola d’iniciativa social. També l’ofec burocràtic, amb uns terminis de cobrament de les subvencions i els ajuts, que malgrat han millorat, son massa llargs i s’han d’escurçar. De com hem d’actuar en massa ocasions gestionant conflictes immerescuts davant les famílies produïts pels missatges contradictoris o directament fal·laços que es fan des de l’administració respecte del grau de cobertura econòmica de les subvencions a l’alumnat NESE. De com som testimonis de l’existència d’una reserva de places NESE molt superior a la necessitat real de l'alumnat a escolaritzar. Només a les nostres escoles de la FECC tenim 2.316 places reservades sense alumnes preinscrits, i com hem demanat que urgentment es modifiqui aquesta reserva a l'oferta final perquè els alumnes que hagin demanat preinscripció ordinària puguin accedir a l’escola triada pels seus pares i mares.

De com, en definitiva, la situació del sector ha de millorar-se i es pot fer amb voluntat política i determinació per a dur a terme les actuacions que en definitiva són de justícia i que donaran al sector l’equilibri i la sostenibilitat que el sistema necessita.

Acabem de tancar un període de preinscripció que ha permès confirmar que la societat catalana continua demanant el servei i l’atenció que ofereixen els projectes educatius de l’escola d’iniciativa social, en un marc ple de dificultats econòmiques per a les famílies i en un escenari demogràfic ostensiblement negatiu.

Ara ens hem fet sentir davant l’administració a través de les persones que, ajudats pels seus equips, amb més convicció, efectivitat i coratge mantenen vius aquesta projectes. Que l’administració, i també les forces polítiques, donin resposta són una aspiració i una exigència apropiades, enraonades i merescudes que no poden tardar en arribar.

Temàtica
Territori

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.