Vés al contingut
Domòtica: La domòtica consisteix en la creació d'habitatges i edificis automàtics amb la finalitat de millorar-ne la gestió energètica i la qualitat de vida dels seus habitants.”
Domus ecclesiae (és la paraula llatina amb el significat de "casa d'assemblea" o "casa de l'església") va ser un edifici privat, adaptat a les necessitats del culte a l'arquitectura paleocristiana, en el que els primers cristians es van reunir en un moment anterior a l'edicte de Milà de Constantí I el Gran de l'any 313.”
Llegeixo amb interès la notícia apareguda avui sobre el cas dels 42 intoxicats per la mala combustió de la calefacció de l’església de Gualba (notícia aquí) i no deixo de seguir pensant quin tipus de calefacció hem d’instal·lar en la reforma interior d’una església que ens han encomanat al despatx recentment. Donat que hem de treure l’actual paviment de l’església i proposar-ne un de nou s’ofereix l’oportunitat de poder disposar-hi un sistema per aire o bé un sistema de calefacció radiant (ja sigui per aigua o elèctrica. A la imatge, per aigua). D’entrada descartem la calefacció per radiadors de gas perquè ja veiem els problemes que comporten llegint la notícia i també els radiadors elèctrics per l’impacte visual de l’aparell i de les resistències quan aquestes prenen el color roig incandescent (imatge de sota a la dreta).
Aquí, a part del tema econòmic que afecta tant el cost de la instal·lació com el del consum energètic, hi ha altres temes a tenir en compte. Un d’ells és el de la franja horària a cobrir i l’altre és si cal o no refrigerar el temple. Pel que respecta a la franja horària i a l’ocupació espaial, si aquesta és puntual cal cercar un sistema que pugui climatitzar l’espai de forma ràpida i, en aquest sentit, es podria descartar el sistema de calefacció per terra radiant, tot i ser el més confortable, perquè en un edifici de culte, a priori, no li escau un paviment lleuger i, per altra banda, escalfar un paviment petri costa molt temps i diners (entra en joc el concepte de la inèrcia tèrmica). Després, el sistema radiant elèctric en el paviment no permet la refrigeració i, tot i que el sistema per aigua sí que pot refrigerar, aquest sistema comporta una dificultat de instal·lació i manteniment en un edifici de culte. Així doncs sembla que només resta l’opció de l’aire que, a més a més, amb una bomba de calor, té molt bon rendiment energètic (com és el cas de la remodelada església del Sagrat Cor del carrer Casp). Ara bé, també presenta inconvenients com ara el càlcul correcte de la velocitat de l’aire per tal que no hi hagi soroll, el problema de l’estratificació de l’aire en grans espais com és el cas o, finalment, trobar un lloc adequat per a la instal·lació de les bombes sense afectacions urbanes.

Aquestes consideracions, juntament amb el tema de la il·luminació o l’acústica, porten un altre problema: com integrar la tècnica – que segons Heidegger és la concreció de la “voluntat de poder” nietzscheana – en un espai simbòlic com és una església. Entenc que el creient actual no té per què celebrar la seva fe en les mateixes condicions que a l’edat medieval però, així com el tipus de construcció o l’estructura han acabat formant part del discurs catequètic de l’edifici (per exemple la verticalitat del gòtic), també caldria cercar alguna forma d’integració total de les instal·lacions en els espais de culte. El gran repte és integrar la domòtica a la “Domus ecclesiae”.

http://www.324.cat/video/4427491/Intoxicats-a-lesglesia

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.