Vés al contingut
Catalunya Religió
XVIII_Jornada_mestres
Fotografia: Arquebisbat de Tarragona.
Galeria d'imatges

Arquebisbat de Tarragona El Seminari Conciliar de Barcelona ha acollit aquest dissabte la divuitena jornada de mestres i professors de religió catòlica de Catalunya i Andorra. Una jornada coorganitzada per la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) i el Secretariat Interdiocesà per a l’Ensenyament de la Religió a Catalunya (SIERC) i que ha presidit l'arquebisbe de Tarragona, Joan Planellas. El qui també és president del SIERC ha agrait la tasca dels professors de religió que ha assegurat que és "garantia del dret a la llibertat religiosa". 

La secretària general de la FECC, Meritxell Ruiz, en la benvinguda als assistents, ha destacat la importància d’aquestes jornades i de l’escola cristiana com a "transmissora de valors i d’un ensenyament de qualitat adreçat a tothom, sense exclusions". Per la seva part, el director general d'Afers Religiosos, Carles Armengol, ha fet referència als resultats del 'Baròmetre de la religiositat i de la gestió de la seva diversitat', que mostren "una identitat religiosa plural i fragmentada, poc conflictiva, però amb molt desconeixement del fenomen religiós".

L’arquebisbe Planellas ha felicitat els docents que "han de treballar sovint a contracorrent" i ha assegurat que "el seu treball abnegat, així com el de l’Escola cristiana en general, és garantia del dret a la llibertat religiosa i a la llibertat d’ensenyament". Així, els ha recordat que "tots nosaltres som fills i filles de l’Església catòlica, al servei de la qual estem" i que, per tant, "la identitat catòlica dels docents de religió els converteix en autèntiques persones missioneres al servei de l’evangelització".

"Per a molts dels vostres alumnes, especialment els qui treballeu a l’escola pública, el vostre testimoniatge cristià serà l’únic que rebran", ha expressat el president del SIERC. Per aquest motiu, "per a ser missioners enmig dels nostres infants i joves, ens cal formar-nos en tot allò que pot capacitar-nos millor", ha dit.

Conferències i tallers

Després d’aquests primers parlaments ha tingut lloc la ponència 'La pedagogia de Déu', que ha ofert el director del Col·legi Abat Oliba – Spínola, Jordi Cabanes.

A continuació, els participants s'han repartit en els vuit tallers de la jornada sobre temàtiques diverses: el creixement espiritual per a infants i joves a partir de la metodologia Montessori; l’aproximació a l’educació afectivosexual des del valor de la persona i la bellesa del cos; la gestió emocional a l’aula seguint el mestratge de Jesús; l’acompanyament i la recerca del sentit de la vida; la música com a lloc privilegiat per al primer anunci; les possibilitats del treball de la religió a través de l’aprenentatge-servei; els llocs de culte com a espais d’aprenentatge i propostes de situacions d’aprenentatge i activitats per a la classe de religió.

Ja a la tarda ha tingut lloc la segona conferència de la jornada, amb el títol 'La identitat i el diàleg, un binomi irrenunciable per a l’ensenyament de la religió'. En aquest cas, ha anat a càrrec de Rafael Muñoz, coordinador del SIERC i delegat per a l’ensenyament de l’arquebisbat de Tarragona, i de Pepe Chisvert, delegat per a l’ensenyament del bisbat d’Urgell.

La jornada ha tancat amb la celebració de l’eucaristia en acció de gràcies pels fruits d’aquesta trobada, que ha presidit l’arquebisbe. Durant l’homilia ha recordat que "ser fidel a la causa del Regne comporta riscos, conflictes i enfrontaments", però que "Jesús, el Ressuscitat, es fa trobadís en qualsevol situació, allà on els seus amics el necessiten, allà on pot ajudar a descobrir un nou significat de les coses, una nova valoració de la vida". L’arquebisbe vha convidat els docents a "ser testimonis, tot sabent que el millor anunci és dir que Jesús és viu", un anunci que "només podem fer amb la nostra vida, sent testimonis de Jesús amb la nostra predicació o ensenyament oral, però també amb el testimoniatge coherent de tota la vida".

“El docent de religió és aquell especialment atent a les realitats”

Com a cloenda d’aquesta divuitena edició, s'ha llegit el manifest de la jornada, consistent en una reflexió sobre la figura del docent de religió. En aquest document s’afirma que "la visibilitat del genoma cultural heretat possibilita la base de la construcció de la persona", que "el docent de religió és aquell especialment atent a les realitats més desafavorides de l’àmbit educatiu" i que treballa "valors i virtuts que menin a rutes on poder fer experiència de sentit personal i comunitari en favor del bé comú".

La trobada, que ha aplegat més de 170 mestres i professors, ha comptat amb la presència de l'arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.