Vés al contingut
Catalunya Religió

(CR/FEDAC) Què tenen en comú mossèn Joan Clapés, la parròquia de Sant Pacià, l'església de Sant Andreu de Palomar o el casal catòlic? tots ells han estat i són del barri de Sant Andreu de Barcelona i tots ells apareixen també en les 12 rutes geolocalitzades que alumnat de 3r d'ESO de l'escola FEDAC Sant Andreu ha creat dins el projecte mLearning Barcelona: Barris amb vida.

El projecte, impulsat per l'Institut Municipal d'Educació de Barcelona (IMEB) en col·laboració amb l'Associació Espiral, Educació i Tecnologia, té com a objectiu dissenyar i implementar l’ús educatiu i significatiu de dispositius mòbils a l’aula. Des de FEDAC Sant Andreu han volgut "fomentar el coneixement del barri a través de la geolocalització", afirma Núria Almansa, una de les professores impulsores del projecte a l'escola. "Mitjançant el treball col·laboratiu cada grup d'alumnes ha creat una ruta temàtica pel barri de Sant Andreu; han dissenyat la ruta, han redactat, han creat contingut multimèdia, una web del projecte, han fet entrevistes, fotografies...".

Un projecte interdisciplinar que treballa diferents competències alhora i que ha comptat amb les hores i la implicació de les assignatures de català, de tecnologia, i de religió. "Hem participat des de la classe de religió des d'una vessant transversal; en les rutes apareixen edificis religiosos com l'església de Sant Pacià o el casal catòlic, o personatges il·lustres com mossèn Clapés", explica Almansa.

Les tres assignatures han dedicat algunes hores del tercer trimestre a realitzar el projecte i tres hores més a treballar conjuntament els dos grups classe de 3r d'ESO. El resultat: 12 rutes geolocalitzades pel barri de temàtiques diverses. "personatges il·lustres i històrics; vies d'aigua, parcs i jardins; carrers i places emblemàtiques; entitats lligades a la cultura popular; modernisme; entitats esportives; comerços emblemàtics i singulars; nucli antic; institucions seus de l'associacionisme obrer/cultural del barri; patrimoni industrial i arquitectònic; Guerra Civil, o ruta del teatre són les 12 temàtiques de les rutes realitzades".

Per poder veure les rutes és necessari descarregar-se l'aplicació GeoAumentay per Android o per IOS. Una vegada oberta l'aplicació, per trobar les rutes fàcilment s'ha de fer el següent:

1. Clicar a Ubicació de Cerca i canviar la ubicació de Barcelona per la de Sant Andreu. D'aquesta manera l'app buscarà les rutes del barri.
2. Després al buscador on hi ha la lupa es pot posar una paraula clau de cada ruta (per exemple si busqueu la ruta del modernisme podreu posar la paraula modernisme i l'app buscarà totes les rutes de modernisme al barri de Sant Andreu).

"Sentim que ha estat una activitat rica per l'alumnat, que els ha ajudat a treballar les tecnologies des de la perspectiva TEP perquè els ha implicat com a ciutadans actius, i alhora té forces ingredients de l'Aprenentatge i Servei ja que el que han après ho han posat al servei del barri. D'altra banda, ha permès treballar diferents competències –comunicativa, digital, interacció amb el món, social i ciutadana– des de diferents assignatures. Per tot això ho valorem com un projecte força complert que pot ajudar a conduir cap a la competència global del nostre alumnat".

[Fotografia: 1997, sota llicència CC 3.0]

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.